maandag 21 mei 2012

Leven in Frankrijk : Afdakmoeders

Ons boodschappendorp telt maar liefst drie supermarkten. Gelukkig niet van die hele grote die je meestal aan de rand van een stad treft en waar het altijd waait.
Nee, deze liggen bijna op loopafstand van elkaar en te midden van de andere dorpswinkels.
Het viel me laatst op dat alle drie een luifel hebben, formaat van een fors afdak.

'Onze' Lidl heeft niet alleen de grootste maar ook de lelijkste.
Ze staan er altijd onder. Ze, dat zijn de moeders met hun volle boodschappenkarren. Dikke moeders, dikke kinderen. Karren vol cholesterol en onverzadigde vetten. Ze kletsen wat af met elkaar. Hun kinderen rennen, jengelen en plukken af en toe iets uit de kar.

'Onze' Carrefour heeft een iets kleiner afdak. Daar staan de tienermoeders. Rokend, altijd rokend. Spitse gezichtjes, spitse figuurtjes. Ook zij kletsen wat af, wiebelen met de kinderwagen en stoppen er af en toe een speen in.

'Onze' Coccinelle heeft een subtiel afdak met een gezellig golfje erin. Een afdakje voor een snelle begroeting. Of zoals gisteren, een oude dame stond er schuilend voor de regen onder. Zij werd met de auto opgehaald door haar dochter: een kus en de boodschappen verdwenen in de kofferbak.

16 opmerkingen:

François zei

Ik kies voor Coccinelle want ik houd wel van subtiele afdakjes (en subtiele afdakmoeders)

kuifjesimon zei

François: misschien mag jij de euro van het karretje houden ;-)

François zei

Dat zou een welkome aanvulling op mijn ABP pensioen zijn Simon. De tijd is rijp om te verkassen naar een plaats onder een afdakje in de campagne als afwisseling van de bruggen in Parijs ;)

kuifjesimon zei

Is hangoudere niet een brug te ver? Tenzij voor het hoofdkantoor van het ABP, dan doe ik mee!!

elly schuurman zei

Die carrefour ga ik mijden, te veel (rook) verleiding. Qua postuur pas ik dan wel weer bij de lidl, maar ik ga toch maar voor de gezelligheid naar de Coccinelle denk ik. stinkboodschappen.

fulps zei

Ik las met verbijstering.........afdankmoeders.

kuifjesimon zei

Jaaaa Fulps, het verschil zit soms in een klein addakje ;-))

kuifjesimon zei

Elly: sssst, hier vierde dag met kauwgom en pleisters, zwaar, zwaar, zwaar!

elly schuurman zei

O man!!! Ik leef met je mee!!! Ik zwicht zo nu en dan nog wel, maar het scheelt al zo´n 10 euro per dag.....succes!

François zei

Haha Simon,gestopt met roken?

kuifjesimon zei

Elly: ik kan an niks anders denken, grrrr

kuifjesimon zei

François: ik zal die weduwe nu zelf 's een zware pijp laten roken ;-))

François zei

Rook al bijna 30 jaar niet meer. Ben gewoon gestopt. Heb stalen wil.

Anoniem zei

Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft....

spuitelf

kuifjesimon zei

Francois: ik ga je volgen (hoop ik)

kuifjesimon zei

Spuitelf: helemaal goed !!