dinsdag 15 mei 2012

Kleinzoon Luuk

Luuk is twee en een beetje. Superblond haar en blauwe ogen. Stapt ons huis binnen, houdt midden in de kamer halt en kijkt in het rond. Paard, hij wijst op een kunstwerk. Meneertje, hij wijst op een schilderij. Loopt naar de muziekboxen, muziekje van opa.
Dan zijn de keukenkastjes aan de beurt. Een voor een gaan ze open, hij kijkt er in, pan, eten koken. Achter het laatste deurtje liggen de snoepjes. Domme vraag of hij die wel lust. Twee, meer, is zijn antwoord. Tja, dan gaat er even later geen boterham meer in.
Het verzamelde speelgoed wordt over de vloer uitgestrooid. Languit op onze buik bouwen we samen een spoorbaan. Tsjoek, tsjoek doet de trein, de wagonnetjes worden met van alles beladen. Wat er uit valt, wordt er met veel geduld door de kleine vingertjes weer ingestopt. Tsjoek, tsjoek gaat het weer.
's Middags even weggeweest. Luuk in zijn stoeltje op de achterbank naast Chris. Hij heeft haar oude zonnenbril op zijn hoofd. Opa kijk. Oma daar. Zijn hoofd draait alle kanten op. Vrachtauto's, motoren, windmolens. Te veel om te zien, te veel om op te noemen.
De andere morgen vroeg hoor ik hem zachtjes praten. Ik loop zijn kamertje binnen. Opa ! grijns van oor tot oor. Ik til hem uit zijn bedje. Hij slaat zijn armen om me heen en geeft me een kus.
Tja, daar verdient ie zomaar honderd punten mee.
Weer languit. Nu op de oprit. Stoepkrijten. Poesjes, vogels, vissen.
Als hij later opgehaald wordt en mijn zoon vraagt wie die tekening gemaakt heeft. Wijst Luuk naar mij en zegt: "Deze."

9 opmerkingen:

Glaswerk zei

Tja, daar verdient ie zomaar honderd punten mee.

Hetgeen bij mij als b├Ęta natuurlijk de vraag oproept hoeveel punten kleinzoon nu in al heeft.

hartenziel zei

deze heeft een lief tafereeltje neergezet,
eentje met hollandse frisheid:)

kuifjesimon zei

Jaja Willem, vergeet daarbij niet dat hij ook nog vier concurrenten heeft. Daar raakt deze alpha opa helemaal van in de war ;-)

kuifjesimon zei

Assyke: helemaal goed !!; kheb ze in diverse frisheden ;-))

Anoniem zei

hoezo geluk?

gr hennie

kuifjesimon zei

Hennie: om in te lijsten !

elly schuurman zei

*grijns van oor tot oor* herkenbaar.

kuifjesimon zei

Hoi Elly: lekker "spul" he ?

elly schuurman zei

Heerlijk!