woensdag 9 mei 2012

Leven in Frankrijk : Grijzer dan grijs

Vroeger kwam ik vaak in Hongarije. Zowel voor als na de omwenteling. Lieve en gastvrije mensen. Wat ik me verder herinner was die grijze grauwheid daar. Voornamelijk het straatbeeld. Huizen, auto's, kleding, winkels . Alles had een grauwsluier, zeker in de winter als de kachels met turf gestookt werden.
Ben er lang niet meer geweest, het zal er in de grote steden ongetwijfeld anders uit zien.
Nee, dan hier in het vrolijke westen. Hier staan we er gekleurd op. Tot dat.
Tot dat we nieuwe tuinstoelen nodig hebben. De oude zijn tot op de draad versleten. Het zijn van die ruime rotanfauteuils met een formidabel zitcomfort. Ze beginnen ietwat scheef te worden, gebroken rotan steekt vervaarlijk op plekken die niet fijn zijn.
Iets nieuws moet de oplossing zijn. Dat treft. De brievenbus wordt wekelijks overladen met folders van tuincentra. Parasols in allerlei formaten, die slaan we over. Dan is daar ons doel. Tuinstoelen en complete ameubelementen. Met verbazing kijken we er naar. Alles is grijs. Grijsgevlochten kunststof rotan, grijze kussens. Een en al triestheid met dikke, hele dikke prijzen.
Daar wil ik nog niet dood in gevonden worden, mompel ik. Dit komt er niet in, daar zij we het volledig over eens. En bovendien een bankstel in je tuin, het moet niet gekker worden.
En waarom zouden we iets nieuws kopen. Het regent al weken, en als het niet regent is het buiten grijs.
Gisteren heb ik de oude stoelen mee naar de schuur genomen. Touwtje hier, stukje hout daar, beetje trekken en buigen.
Oude buurvrouw Jeanne komt even langs en ziet me zwoegen. Die heb je voorlopig niet nodig zegt ze, voor de komende week wordt het zelfde weer voorspeld.
Inderdaad de toppen van de heuvels zijn al een paar dagen in nevelen gehuld, het miezert en alles is sompig.
Grijzer dan grijs.

9 opmerkingen:

Anne zei

Ach, hergebruik is toch ook beter voor het milieu. Anders toch maar even kijken bij EmmaĆ¼s?

kuifjesimon zei

Precies Anne. Ze doen het weer, en anders een depot de vente.

Blutch1 zei

En ze zitten veel lekkerder dan nieuwe.
Maar er zal toch wel een vide-grenier zijn binnenkort?

kuifjesimon zei

Zoist Blutch: op naar de brocante!

fulps zei

Onze tuin ligt op het noorden, tuinmeubelen gaan dus heeeeeeel lang mee.

kuifjesimon zei

Fulps: oei, op het grijze noorden ;-))) dan klopt het ;-)))

hartenziel zei

als ik links mijn hoofd uit het raam steek
kijk ik ook uit op
een complete zitkamer
je vraagt je af waar je dan nog eigenlijk een tuin voor nodig hebt

het grijs vind ik nog niet eens zo erg, dat kun je opfleuren met kussens,
maar het is het nep rotan, wat pijn doet en de enorme afmetingen van al die hoeken...

kuifjesimon zei

Assyke: zo'n tuin lijkt soms meer op een uitvaartcentrum ;-))

Anne zei

Als je tuin op het noorden ligt, hoeven de tuinstoelen toch nooit naar buiten...?