donderdag 19 april 2012

Leven in Frankrijk: Krom gedrukt

Het schijnt er een beetje bij te horen. Ietwat afgelegen wonen, grote tuin, een hek, stapels hout, boerenland. Kortom, daar mag geen hond ontbreken. Hier in de omgeving dus ook niet. Alhoewel het zijn hier meer de echte boeren zie zo'n beest hebben, en vergeet de jagers niet. Die honden hebben dan een functie, althans dat vind ik. Ze hebben ook een navenant leven. Altijd buiten, als het mee zit in een hok, en dikwijls aan de ketting. Ik noem dat erfhonden. boerderijbewakers.
En ja, huisdieren hier, die hebben het anders dan in Nederland. Niks geen takje peterselie als garnering op je peperdure blikvoeding, niks niet nageltjes vijlen of tandsteen verwijderen, een mand met en kleedje, speeltjes en kluifjes. Werken met je donder is het hier, en anders donder je maar op. Hard? Nee dat is het boerenleven en verder geen gemuts.
Er wordt hier ten huize, voor dehelft, wat genuanceerder over gedacht en soms subtiel ter sprake gebracht. Kortom er moet er hier ook één komen. Zo lief, zo gezellig, lekker wandelen in de bossen, zo'n heerlijke trouwe makker. Op een kennelijk onbewaakt moment, of verzwakking van aandacht, heb ik kennelijk 'hmm' laten horen.
Ping, pong, doet outlook en de mailtjes stromen binnen. Varierend van fokkers, tot familie, kinderen en kennissen die een felicitatie sturen.
Vannacht droomde ik dat ik met zo'n frikandel op wielen op weg was naar de kroeg en met een schok werd ik vanmorgen wakker bij het beeld dat ik op het dorpsplein naar 'mijn' poepende hond stond te kijken en net als hij ook mijn rug kromde.

15 opmerkingen:

Cilia zei

Haha... volgens mij ben je DOL op honden. Misschien een Frans bulldogje?

Groet van een hondenliefhebster.

P.s. Zo saampjes in de tuin genieten van de mooie luchten... jij en je toekomstige 'viervoeter'.

fulps zei

ik ben zo allergisch als de...............dus voor mij geen beestjes.

kuifjesimon zei

Cilia: twordt een Hollandse smous; die gaan we frans leren blaffen ;-))

kuifjesimon zei

Fulps: die smoes gaat er hier niet meer in ;-))

DagEnDauw zei

Benieuwd hoe zo'n Smous klinkt.
Eerst een gebrouwen "rrrrrrrr" en vervolgens de -oef, misschien?

Na het overlijden van m'n Bouvier heb ik beslist om geen huisdier meer te houden. Het afscheid is me te zwaar gevallen.
Bovendien hebben al mijn buren honden die me dagelijks een goeiedag toeblaffen of wachten op een aai en krijg ik geregeld ook hun katten over de vloer die mijn restjes vlees komen opeten. Geen gebrek aan dierlijke aandacht met andere woorden, voor mij is het beter zo...

;-)

Selma zei

En geen nuffige blikjes hè?
Gewoon zoals de Franse boeren: etensresten, met veel botjes.
En alsie zin heeft in vlees dan vangtie maar een kikker.
Zo ging het een halve eeuw geleden in Nederland ook.
Onze hond kon vissen.

Blutch1 zei

En, heb je in bed nog achter je gekeken of die droom echt was?

kuifjesimon zei

Blutch: ;-))))))

kuifjesimon zei

Selma: komt helemaal goed uit, hier loopt alles 50 jaar achter ;-)

kuifjesimon zei

D&D: ik probeer jouw idee met terugwerkende kracht te introduceren ;-))

elly schuurman zei

Ik zie t voor me: die twee kromme ruggetjes daar op dat vredige dorpspleintje....

kuifjesimon zei

Elly: kwort er bij de gedachte alleen al een beetje misselijk van ;-))

Marleen zei

Wat fokkers ? Neem een kijkje in de kennel voor 'afgedankte' honden en daar vind je de leukste hond die je je maar kunt wensen. Het is me drie keer gebeurd !

kuifjesimon zei

marleen: tja, hoe breng ik dat nou weer ? ;-))

elly schuurman zei

Ik eigenlijk ook...