maandag 16 april 2012

Leven in Frankrijk: Blauwe plekken

Verwonderen. Ik mag dat graag doen. Sterker nog, ik kan niet zonder. Alles verwondert, zeker als je er de tijd voor neemt en goed om je heen kijkt. Zo kan kunst bijvoorbeeld verwonderen ... En je kunt dan gelijk oordelen, mooi of niet mooi.
Dan heb ik het maar niet over mensen. Vaak merk ik dat er niet eens wordt gekeken, verwonderd, maar hupla gelijk geoordeeld en veelal veroordeeld.
Niet doen ... daar krijg je blauwe plekken van. Blauwe plekken op je ziel.
De verwondering in de natuur, daar houd ik van. Gisteren zag ik een vogel met een lang takje dwars in zijn snavel. Hij vliegt naar de boom waar hij een nest aan het bouwen is. Bwam, tegen de boom, takje te breed. Takje valt, hij pikt het weer op een kijkt nog eens naar de boom. Hij verwondert ook, net als ik. Alleen heeft hij nu blauwe plekken.
Wolken die fascineren mij enorm. Zeker de Hollandse en de NoordFranse wolken. Van die grote witte bloemkolen, of van die vegen als langs een lineaal getrokken, kleuren die mijn palet soms niet kan bedenken. En wat te denken van de vormen, reuzen, bergen, torens, koppen met grote neuzen, dreigende onweerswolken. Alles is gewoon mooi, hier valt niks te veroordelen.
Las ik in de Volkskrant dat er een Cloud Appreciation Society bestaat ! Wolkenstaarders verenigt u !
Mooi toch ?! Alleen, ik heb me eigen club. Want ik vind verwonderen is het mooiste alleen.
Om: kijk nou 's, tegen jezelf te zeggen en niet tegen een ander. Dat laatste kan later altijd nog.
Oude buurman Bernard maakt af en toe wel eens een spottende opmerking als ik weer eens omhoog loop te kijken: Hé, zie je ze weer eens vliegen ?
Wolken kijken doe ik liever niet op straat, vanwege de lantaarnpalen, verkeersborden enzo.
Mijn eigen tuin is beter, daar weet ik precies de weg. Alhoewel gisteren was ik vergeten de droogmolen weg te halen.
Blauwe plek en een gierende Bernard in zijn moestuin.

28 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig Simon.
Erg subtiel en met zelfspot.

Groet
Laila

hartenziel zei

en was die was kuifjebestendig?
of lag de was na jouw verwondering
bemodderd op de grond onder de bloemkolenwolkenlucht?

kuifjesimon zei

Dank je Laila !!

kuifjesimon zei

Assyke: ook daar zag ik weer van alles in ;-))

François zei

Het wordt tijd voor een wolkenkrabber in je tuin Simon

kuifjesimon zei

Goed idee François: vanuit hoog in de wolken naar de wereld beneden kijken, alsof ik ... ben ;-)

aadverbaast zei

Fons Jansen: "Het oordeel is het graf van de verwondering"

kuifjesimon zei

Aad: ik had het niet beter kunnen formuleren ;-))

ingridvandenbergh zei

Mooi geschreven.
Graag voeg ik bomen toe, om te verwonderen. Lichte blaadjes, door de zon in een gloed gezet tegen een dreigende wolkenhemel.

kuifjesimon zei

Klopt helemaal Ingrid!

wllm kalb zei

Verwonderlijk blauw.

kuifjesimon zei

Jaja Wllm, en dat tegen een blauwe lucht ;-)

Anoniem zei

is het blauw al geel?

wolken kijken en dan niet oordelen maar verwonderen
mooi

gr hennie

kuifjesimon zei

Hennie: kheb vandaag weer genoten!

Johan HvD zei

Heer K. Simon, als Laatste Mohikaan kom ik even zwaaien met een fles vuurwater. Niet dat ge die dient leeg te drinken, maar gewoon, voor de sier op tafel... ;-)

Selma zei

Virtuele 'like'knop aangeklikt

kuifjesimon zei

Maar Heer Johan, dat wordt ene grote kwelling voor mij, zeker een fles van het merk Tantalus ;-)

kuifjesimon zei

Selma: I like that ;-)

Glaswerk zei

Dit leest weer als een lichtvoetig wolkje!

kuifjesimon zei

Willem: als een ballon een ballonnetje dat danst in de wind ;-)

Anne zei

De verwonderingen zijn de wereld nog niet uit. Gelukkig!

kuifjesimon zei

Anne: een mens kan toch bijna niet meer zonder ;-)))

svara zei

Ik las het ook in de Volkskrant
Wolken....ook ik krijg en niet genoeg van en zo werd me hier thuis gevraagd of zo'n club iets voor mij zou kunnen zijn.
Mij antwoord was: nee
Om dezelfde reden die ik bij jou lees :-)

kuifjesimon zei

Dikke glimlach om ook jouw conclusie Svara !!

Blutch1 zei

Ik moet zeggen dat ik de laatste dagen meer naar de blauwe plekken zit te kijken dan naar de wolken. Die wolken spannen samen om mij mijn blauwe plekken te onthouden. Ik heb gehoord dat droogmolens helpen.

kuifjesimon zei

HaHa Blutch: vergeet je de was niet op te hangen ;-))

appelvrouw zei

Hang die droogmolen maar in de blauwe wolken.

kuifjesimon zei

Appel: en dan een frisse wind ;-))