maandag 23 april 2012

Leven in Frankrijk : Gelijk hebben

Zondagochtend is het altijd drukker in de kroeg van Jean Pierre. Tussen de middag wordt er warm gegeten. Altijd volle bak. Boerse mannen met gestreken overhemd en de vrouwen met rood geboende konen. Niet te vergeten de bloementjesjurken.
De vrouw van JP dekt de tafels, schoonzus rommelt in de keuken, JP hangt achter de bar en luistert naar de verhalen. Ook aan de bar is het drukker. De mannen hebben gestemd. Stemmen in het stadhuis recht tegenover de kroeg. Ze nemen er een en zwijgen. Ik neem er ook een. En dan beginnen ze. Ze hebben een alibi. Hé Simon, bij jou in Nederland is de boel geklapt he? Door die blonde? Ik zet met een boze klap mijn glas neer. Jullie hebben hier toch ook zo'n blonde, die van Le Pen? Daar klapt de boel ook mee, als die gaat regeren.
Oei, linke soep. Beetje dom. Het Front national is hier best wel populair. Ik word uitgemaakt voor 'rooie communist'. Maar Alain is het helemaal met mij eens. Nog meer grote woorden gaan van links naar rechts over de tap. Crisis, werklozen, buitenlanders, zwarten, opvreters, bonussen, de banken, Europa, de Grieken.
Jean Pierre grijnst, houdt wijselijk zijn mond, knikt af en toen, maar tapt vooral door.
Roger smijt weer een nieuwe mening op tafel en sluit met: dat is zo.
Nee, zegt Alain zachtjes. je moet niet zeggen dat is zo, je moet zeggen, dat is mijn mening.
Roger loopt rood aan en vloekt. Wat nou? Ik vind dat toch zeker! Precies, zegt Alain, jij vind dat, maar daarom is het nog niet zo.
Er valt een dodelijke stilte. Het bier verdampt spontaan in Roger's glas en de stoom komt uit zijn oren, hij gromt er ook nog bij. Met een 'ach jullie' stapt hij van zijn kruk en beent de deur uit.
Ik vind dat je dat mooi hebt gezegd Alain, zegt René.
Dat is zo, zegt Jean Pierre.
We gieren het uit van de lach.


12 opmerkingen:

François zei

Linke soep? De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend, of is dat bij linke soep anders?

Tussen de middag warm en nergens meer plaats om een kop koffie te drinken. Wellicht beleef ik nog een keer een vakantie en dan ga ik naar Frankrijk... om te lunchen ;)

kuifjesimon zei

Uitgebreid lunchen, vervolgens dutten en uitbuiken ;-)) Ach, c'est la vie....

Blutch1 zei

Bij jullie lachen ze er tenminste nog over. Hier vliegen ze elkaar in de haren, tenminste, voor wie die nog heeft. Zou dat de reden zijn dat vrouwen daar niet aan beginnen over deze onderwerpen? Vanwege hun haren?

kuifjesimon zei

Peut etre Blutch ;-))

aadverbaast zei

Het valt niet mee in deze barre tijden om het hoofd nog boven de tap te houden, als het bier je aan de lippen staat.

lebonton zei

een heerlijk slot, tenminste, dat vind ik;-)

kuifjesimon zei

Aad: Luctor et emergo ;-))

kuifjesimon zei

Ton: dat is zo ;-)))

Selma zei

En gelijk krijgen...?

Ik hoorde laatste CommissarisvdK van Zeeland een leuke variatie op het provinciale motto zeggen:
"Lukt 't niet dan morgen zó"

kuifjesimon zei

Jaja Selma: die mevrouw Peijs kent haar klassiekers ;-)

Paul Nijbakker zei

En toch draait ze
Hollande is net tot winnaar verklaard, dus dat zal jou als "rooie communist" wel meevallen.

kuifjesimon zei

Kweet nog niet of ik het vanavond in de kroeg ga vieren ;-))