dinsdag 20 maart 2012

Leven in Frankrijk : Vincent van Gogh schildert twee worstelaars

Op 28 januari 1886 schrijft Vincent aan Theo (vanuit Antwerpen):
"Ik heb het gruwelijk druk gehad deze week omdat, behalve de schilderklas, ik 's avonds ook ga teekenen en dan daarna van half 10 tot half 12 nog naar 't model ga werken op een club. Want ik ben van twee van die clubs zelfs lid geworden. En ik ken nu twee lui die m.i. mooi teekenen, beiden hollanders. van deze week schilderde ik nog een groot ding met twee naakten torsen - twee worstelaars, een pose van Verlat -. En dat bevalt mij uitmuntend".

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Fascinerend dat jij dit zo na kunt zoeken.

Groet
Laila

Marleen zei

Wat leuk dat je dit citaat gevonden hebt. Hoorde vandaag pas van het grote nieuws !

Anoniem zei

Zou dat Karel Verlat zijn, die genoemd wordt?

Groet
Laila

kuifjesimon zei

Laila: Uit deel 3 van Vincent van Gogh - De brieven. Verlat was docent/directeur aan de academie Antwerpen.

kuifjesimon zei

Marleen: zie antwoord aan laila.

DagEnDauw zei

Ontzettend interessant boek omwille van zijn authenticiteit, vond ik dat.
Ik heb er vorig jaar ook zes maand lang van genoten...
Iedere avond voor het slapen gaan "savoureerde" ik een beetje van zijn leven.
Een echte aanrader om met Vincent in bed te duiken *grinnikt*.

=)

kuifjesimon zei

D&D: savoureren met Vincent ;-))

aadverbaast zei

Mooie vondst van KM. Twee schilderijen voor de prijs van één.
Die ook nog eens veel hoger is dan er voor. Kom er nog maar eens om.
Die worstelaars vind ik overigens boeiender dan die bloemen. Maar ja, dat is smaak.

kuifjesimon zei

Wat ik me afvraag Aad, welke van de twee is nu het meeste waard? Dat wordt een robbertje worstelen denk ik ;-)