maandag 5 maart 2012

Leven in Frankrijk : Soort van ding

Normaal is het hier zondag uitermate stil, maar nu was het ook al afgelopen vrijdag. Oorverdovend stil. Geen auto door het straatje, geen tractor, geen joelende (twee) kinderen op weg naar school. Zelfs de vogels lieten het afweten.
Je hoort bijna je eigen adem, het suizen in je oren, de krant knispert extra hard.
Tot dat.
Iets wat op 'broem broem' lijkt verstoort de stilte, niet hard, maar toch. Ik loop naar buiten. Daar loopt oude Bernard achter een kruising tussen een kleine tractor en een grote grasmaaier. Dikke wielen rollen door de klei van zijn moestuin, grote messen graven zich in en woelen de aarde om. Langzaam trekt het 'ding' diepe voren in de zwarte aarde.
Bernard loopt er naast en stuurt met één hand het 'ding'. Zijn petje staat op zijn achterhoofd en hij grijnst van oor tot oor.
Hij stopt en legt mij uit dat hij het 'ding' geleend heeft. Het spitten werd hem te veel, en ja de aardappels moeten de grond in. Hij noemt het ''ding' een 'cheval'.
Benzine is wel duurder dan haver, merk ik op.
Bernard kijkt me schuin aan, wijst naar zijn voorhoofd en start zijn 'cheval'.
Broem, broem gaat het weer door de stilte.

17 opmerkingen:

hartenziel zei

het hoeft in elk geval niet naar de vétérinaire
en je hoeft er niet tegen te praten, klopjes te geven
ik snap Bernard heel goed, wel zo rustig deze oplossing
voor hém dan...

kuifjesimon zei

Assyke: als ik hem lief aankijk doet ie mijn moestuin ook wel even ;-)

François zei

Met de trekker in de moestuin, dat is gezond.
Dat wijzen naar het hoofd heeft in Frankrijk niet altijd de zelfde betekenis als in Nederland als ik me goed herinner. Dus wat wilde Oude Bernard er eigenlijk mee aangeven?

kuifjesimon zei

Sssst, het was met zijn middelvinger ;-)

hartenziel zei

heet zoiets niet
bejaardenarbeid?
en mag dat wel kuifje?

hartenziel zei

van harte gefeliciteerd trouwens!
dat getal is ook een mijlpaal!


sorry nu staan er drie reacties van mij
het moet niet erger worden hé

kuifjesimon zei

Assyke: dank voor je felicitatie; en: ik ben eerder moe dan Bernard ;-))

François zei

Voor een evenwichtige reactieverdeling doe ik er nog even een reactie bij

appelvrouw zei

En zo is het hele leven een groot verhaal (en soms wat kleiner).

kuifjesimon zei

François: das op zo'n eerste maandag van de maand van grote importanzie ;-)

kuifjesimon zei

Appel: dat vindt Bernard ook ;-))

DagEnDauw zei

Zoetjesaan komt het "èchte" leven weer op gang...
=)

Bernard fleurt vast weer helemaal op hé nu?

kuifjesimon zei

D&D: spring is in the air: oftewel ik spring een gat in de lucht (met bernard;-))

svara zei

Vanuit D&D maar even naar het ploegen hier.
Het is de tijd.....heerlijk we hebben de winter weer gehad.

kuifjesimon zei

Zoist Svara: de tuinen worden opgeschud!!

Cilia zei

Heerlijk genieten van dit soort verhaaltjes, een stukje Frankrijk meebeleven van achter mijn comp.
Een vriendelijke groet...

kuifjesimon zei

Cilia: dank voor je compliment; leuk dat je langskwam, veel leesplezier: vandaag weer een nieuwe!