woensdag 21 maart 2012

Leven in Frankrijk : Schrikkel-lente

De deur van de kroeg van Jean Pierre staat wagenwijd open. Met een 'wat een weertje he' word ik begroet. Jean Pierre met glimmend rode wangen achter de tap; Roger, Serge en Xavier ervoor. Aan de pils natuurlijk.
Jean Pierre heeft de terrastafels en banken al buiten gezet, dat lijkt me redelijk overdreven, zeg ik. En dan ontspint zich de discussie over de lente. Gisteren is de lente begonnen zegt Serge. Xavier vindt dat grote nonsens, de lente begint altijd op 21 maart. dat heeft hij zo vroeger op school geleerd. Alhoewel wij niet allemaal op dezelfde school hebben gezeten, zijn wij het met hem eens. Serge trekt zijn wenkbrauwen op en moet zich verdedigen. Hij neemt een flinke slok en zegt dat hij gisteravond op de televisie heeft gezien dat het de 20e moet zijn. Hij graaft zichtbaar in zijn geheugen. Het heeft iets te maken met de stand van de zon, de maan en de aarde. Oh ja ook het schrikkeljaar heeft er mee te maken. HIj schuift met onze bierglazen op de tap. Dat stellen de hemellichamen voor. Schuin, scheef, omhoog en omlaag.
Jean Pierre vindt dat het met volle glazen veel beter gaat. Daar zijn we het helemaal mee eens. Serge mokt, boos op zichzelf dat hij er eigenlijk ook niks van snapt.
Xavier schraapt zijn keel, trommelt met zijn vingers en zegt: Maar als het schrikkeljaar nou ook meetelt, dan hebben we een dag meer, dan is het eigenlijk morgen pas lente, de 22e dus.
Jaja, die Xavier is zo dom nog niet.
Dus zijn we eigenlijk te vroeg, vraagt Jean Pierre zich hardop af.
Tja, je kunt je tafels en stoelen wel weer binnen zetten vind ik.
Zijn wijsvinger op zijn voorhoofd, is zijn antwoord.

12 opmerkingen:

Jacopone zei

Serge heeft wel gelijk.
Xavier moet niet optellen maar aftrekken.

Mooi verhaal, Simon, ik zie het voor me.

aadverbaast zei

Inderdaad allemaal razend ingewikkeld. Biedt wel weer opties. Vandaag en morgen het er nog maar eens uitgebreid over hebben. Je moet wat immers ;-)

Anne zei

Een goede reden om drie dagen achter elkaar even het terras van Jean Pierre te checken...

kuifjesimon zei

Ha Andre: jongens zijn het maar aardige jongens (naar Nescio ;-)))

kuifjesimon zei

Aad: ik roep alle meteorologen van het dorp op ;-))

kuifjesimon zei

Anne: foei, wat een goed idee ;-))

de Stripman zei

Volgens de weerman op tv is de lente al op 1 maart begonnen...;o)

macreetsj zei

met plezier gelezen, zie het helemaal voor me :-)

Fran├žois zei

Het geheim van de volle lenteglazen. Daar komen jullie nooit uit, zoveel is wel duidelijk

kuifjesimon zei

Jan Strip: ik doe makkelijk, ik trek voor de lente drie maanden uit ;-)

kuifjesimon zei

RacheL : dank je wel !!

kuifjesimon zei

Fran├žois: daar moet ik 's ernstig over nadenken ;-)