woensdag 14 maart 2012

Leven in Frankrijk : Kostbare stappen

Het huis is in orde. Oh zeker. Goed bewoonbaar. Zeker als je de foto's erbij haalt van hoe het was. Maar.
Een beetje extra ruimte, daar kunnen we regelmatig over fantaseren. Ruimere badkamer, keuken uitbreken, bijkeuken, een extra kamertje. Onder het mom van luxe-problemen verdwijnen de dromen ook vaak weer. En bovendien, wat kost zo'n grap wel niet.
Dan, in het voorjaarszonnetje, achter in de tuin, vogeltjes, heel klein glaasje. Daar komen ze weer. Voorjaarskriebels, nestdrang, strootjes en grasjes. Kortom de verbouwplannen.
En als we nou eens ....
Knerp, doet het grind. Daar is onze vriend André, tevens onze huisklusser. Toeval? Staart van de duivel?
Natuurlijk lust hij ook een glaasje, de koetjes en de kalfjes komen voorbij. In tegenstelling tot mijzelve kan André nooit lang stilzitten. Hij kijkt naar het dak, voelt even aan een haarscheurtje in het stucwerk. Kortom het moment om hem eens te polsen. Hij fronst en zucht diep, maar dat doet hij altijd als hij iets interessants hoort. Dan grijpt hij uit het atelier een potlood en papier en begint met zijn grote knuisten te schetsen. Raam hier, deur daar, de wasmachine, dak verlengen.
Ja ho mon ami, zeg ik hem wat gaat die handel dan wel niet kosten. En moet er geen vergunning komen of zoiets?
Hij gnuift. "Met een fles calvados heb je van de burgemeester zo een vergunning. Anders bouwen we eerst een afdak en als de burgemeeester dat goed vindt, bouwen we daarna alles dicht."
Un petit oeuf.
Dan steekt André het potlood in de grond, knijpt één oog dicht, kijkt naar de achtermuur en begint met grote stappen parallel aan de muur door de tuin te lopen tot daar waar het huis stopt.
"Duizend euro de meter Simon, en dan nog het binnenwerk".
Chris had inmiddels een nieuwe fles gehaald, en ik daarna ook nog één.
De volgende dag stond het potlood nog steeds in de tuin.

10 opmerkingen:

elly schuurman zei

Dat wordt idd een eitje.

Zilvertje is niet anoniem. zei

Ja, ik herken die kriebel in het voorjaar, maar hier geen klusser, ik ben hier zelf de klusser, maar heel handig ben ik niet hoor! Heb deze week een boekenkast gemaakt, heel eenvoudig en de kattenluikjes van de vorige bewoner eindelijk verwijderd, en de gaten dichtgemaakt, zaterdag schilder ik het en dat vind ik al heel knap van mezelf.

Het is heerlijk geschreven, zie zo het potlood!

kuifjesimon zei

Elly: hij een eitje, ik een potlood ;-))

kuifjesimon zei

Zilver: je hebt grote, kleine en luie klussers ;-))

aadverbaast zei

Er zijn hele volksstammen die na een heel jaar hard werken er naar uit kijken om drie weken klein te gaan wonen, zoals Youp al eens keer opmerkte. Laat dat potlood maar venten.

kuifjesimon zei

Aad herinner je ook nog van Toon Hermans een heel oude conferance over kamperen ?

kitty schoenmakers zei

Leuk verhaal!
Zet hem erop: Toon
http://www.youtube.com/watch?v=sxdEvUSfqBg

kuifjesimon zei

Dank je wel Kitty. Maarreh wat hoe en waar staat er op youtube ???

blutch1 zei

Ik heb vandaag jouw hele productie vanaf 1 december gelezen. Wat een goed humeur hou ik daaraan over. Heerlijk. Bedankt

kuifjesimon zei

Ha Blutch: dat doet mij ook deugd !!