woensdag 7 maart 2012

Leven in Frankrijk : Dorstig petje

Zaterdagavond bij Jean Pierre gegeten en thuisgekomen blijkt dat ik m'n aansteker vergeten ben, morgenochtend dan maar.
Zondagochtend kwart over tien. Heel het dorp slaapt nog, en ik voor de helft, als ik door de hoofdstraat slof. Het is sompig weer, en koud.
Ik zie dat er een schamel lichtje boven de bar brandt. Tingeling zegt de voordeur. Jean Pierre achter de bar, gladgeschoren. Drie mannen aan de bar, waarvan twee aan de koffie met een klein glaasje er naast.
Oude Raymond geeft mij een hand en mompelt tandenloos iets wat op '├ža va' lijkt.
Raymond is nog niet zo verschrikkelijk oud, maar ziet er wel zo uit. Zijn gezicht is een en al zwarte groef, een mummelmondje waar altijd een natte peuk in hangt. Op zijn grote flaporen rust een geruite pet met een vette rand. In zijn hand heeft hij een vol bierglas en voor hem op de tap een leeg glas.
In het verleden klopte ik hem nog wel eens op zijn schouders, maar dat durf ik niet meer, zijn botten worden door zijn dichtgeknoopte jas bij elkaar gehouden.
De twee koffiemannen staan op en zeggen dat ze gaan jagen. Ze wachten op Jean Pierre, hij vult hun heupflacons met cognac.
Het is stil in de kroeg, zo'n onbestemde zondagochtend.
Raymond grijnst als ik hem mijn pakje shag geef, draait er een formaat sigaar uit en slobbert aan het vloeitje. Hij haalt zijn schouders op als Jean Pierre vraagt of ik iets wil drinken. Ik moet daar even over nadenken.
Toch maar niet besluit ik. Raymond verdwijnt in een hoestbui, Jean Pierre tapt hem nog een biertje.
Ik loop terug naar huis. Halverwege mis ik nog steeds mijn aansteker. Ik loop gewoon door, zonder in te houden.

6 opmerkingen:

lebonton zei

als hij geen tanden heeft, zal het ongeveer klinken als 'va va'

kuifjesimon zei

Jaha Ton, met die bungelde peuk erbij ;-)

Ragfijn zei

Als het daar net zo koud is als hier zullen de platvinken spoedig op leegstand staan. Met een beetje geluk zijn ze de patronen vergeten. Met rode knijpoogjes in een dun jagersjasje is de kans groot dat ze je nog wel eens voor een haas aanzien, PANG!

Groet van Rag

kuifjesimon zei

HaRag: knijpkatten kiezen het hazenpad, daar zit wel een patroon in ;-))

Glaswerk zei

Je wist zeker dat je thuis nog lucifers had liggen.

kuifjesimon zei

Haha Willem, als ik jou toch niet had ;-))