donderdag 8 maart 2012

Leven in Frankrijk : De bakker stopt

Drie keer in de week komt de bakker aan de deur. Wit busje, open zijdeur, Meestal knapperig brood, maar o wee als het sompig weer is. Dan is het brood idem dito. Altijd op tijd, altijd een kort praatje. Hij bespot mij altijd omdat ik meestal nog in mijn ochtendjas loop en hij al een aantal uren 'onderweg' is.
Zegt ie vorige week dat hij er mee stopt. Dat hij oud, moe en versleten is en nu ook wel eens met retraite wil.
Sociaal en meevoelend als ik ben, vroeg ik hoe wij dan aan ons brood moeten komen. Er komt een opvolger, maar die komt wel begin van de middag. Lekker dan. Bakker Joel zucht met mij mee en droomt over lekker niets doen, zegt hij. Eindelijk rust. Hij geeft twee gratis croissantjes en als afscheid omhelzen wij elkaar. Die Joel toch, hij heeft het verdient.
Val ik gisteren van verbazing van mijn keukenstoel. In een streekkrantje staat een foto van onze oude bakker, in kleur nog wel. Rood blozende wangen, trainingspak met opschrift, rondom hem een compleet elftal mannen. Meneer is voetbaltrainer en coach van ons lokale elftal geworden !! Hij traint drie keer in de week !! We hebben maar één elftal, jong en oud, dik en dun door en bij elkaar. Zijn ambitie is om kampioen van het departement te worden.
Drie keer in de week trainen, die ouwe gek. Had ie net zo goed bakker kunnen blijven.

22 opmerkingen:

hartenziel zei

wantrouwig als ik ben
zou ik denken dat hij het bakken er aan gaat geven om te kunnen voetballen:)


als het sompig weer is...
dat is het toch de helft van het jaar,
hmmm dan ben ik beter af met mijn C1000 brood


hoe komt het dat jij altijd vlak voor mij publiceert?
erg veel kans jouw blog over het hoofd te zien, krijg ik niet:)

kuifjesimon zei

Jaaaa Assyke, het begint verdachte trekjes te krijgen, dat zij de bakker ook al ;-))

Ragfijn zei

Een plannetje - als ik het goed begrijp - wat al langer bakte onder zijn korst.

Dat wordt nu dus drie maal in de week 'bolletje trappen'. Die schooier!

Groet van Rag

kuifjesimon zei

HaRag: tja, hij bakt ze wel bruin!

François zei

Een versleten bakker als voetbaltrainer en coach van het lokale elftal. Die worden vast kampioen

kuifjesimon zei

François: gelukkig heet ie niet Louis ;-)

François zei

Joel van Gaal misschien ;)

kuifjesimon zei

Fr: ik ben toch niet FOU ;-)

Anne zei

Dat worden afbakbroodjes... Daily France...

kuifjesimon zei

Anne: klussen met brood ;-))

DagEnDauw zei

Zou jij hem misschien op ideeën hebben gebracht?

;-)

kuifjesimon zei

D&D: maar ik ga niet voetballen ;-)))

appelvrouw zei

Ik dacht eerst nog dat een badjas wel een leuk cadeautje voor hem was.
Maar nu denk ik dat ie nog niet zo fou is dat ie daarin gaat lopen.

fulps zei

Wordt het nu hongelijden?

kuifjesimon zei

Appel: meer een campingsmoking ;-)

kuifjesimon zei

Fulps: moeder bakt pannenkoeken ;-)

Annet zei

Ja mooi!!

aadverbaast zei

Sparen voor de broodbakmachine? En ondertussen naar het voetballen kijken natuurlijk. ;-)

kuifjesimon zei

Annet: dank je !!

kuifjesimon zei

Aad: moet ik dan nog veel zelf doen ???;-)))

Jacopone zei

Simon, als bakker moet je om vijf uur 's morgens op, als trainer om tien uur. Laat die man die oud, moe en versleten is lekker uitslapen. Dat heeft hij wel verdiend!
En geef het voorbeeld door je aan te melden bij het elftal als de nieuwe Messi.

kuifjesimon zei

Okay Jaci: ik ga de eer en een balletje hoog houden ;-))