donderdag 23 februari 2012

Leven in Frankrijk : Door de mand vallen

Met een driftige tik, klopt oude buurman Bernard tegen de openslaande deuren. Ik was net verdiept in een werkje van Maarten Toonder. In mijn fauteuiltje, voor de boekenkasten. Bommel, voor de zoveelste keer lezen.
Bernard stopt een kartonnen doos in mijn handen. Bromt dat het een nieuwe telefoon is en dat hij er niks van snapt. "Jij bent toch zo'n intellectueel" en knikt met zijn hoofd naar de boekenkasten.
Het is een nieuwe huistelefoon, snoerloos en digitaal naar ik aanneem. Hij zet de doos met alle toebehoren op mijn  schoot, wijst op het instructieboekje en zegt dat 'het' er ook in het Nederlands in staat. Hij kijkt me verwachtingsvol aan, daarna in het rond en trommelt mijn vingers op de salontafel.
Ik heb het een beetje warm. Het boekje telt een tiental talen. Ik snap er niets van. Zelfs het Nederlands is abracadabra, het is doorspekt met Engelse termen: 'mute' hier en 'mute' daar.
Bernard is opgestaan en kijkt naar de boekenruggen. "Die Zola is toch dood, schreef ie ook in het nederlands?" Dan ziet hij op tafel de opengeslagen strip OlieB.Bommel. "Is dat van je kleinkinderen ? zit jij dat nu te lezen?"
Inmiddels heb ik de opening van de batterijen gevonden. 'Piep' doet het toestel. Verheugd bewonderen we beiden het apparaat. "Hoe weten de mensen nou, dat ik een nieuw toestel heb?" vraagt Bernard in het luchtledige. "want er zit toch geen snoer aan."
Met een ietwat rood hoofd beken ik dat ik er ook niks van snap. "Zelfs Nederlands is Russisch voor mij."
"Daarom lees je zeker kinderboeken." Schouderophalend loopt hij naar buiten, ik hoor hem ook nog flink zijn neus ophalen.

23 opmerkingen:

MizzEl zei

Hahahaha, heerlijk verhaal!!!

kuifjesimon zei

MizzEi: wrijft het er maar in ;-))

fulps zei

Wondermooi verteld, ik ben een vergelijkbare digibeet.

Anne zei

Herkenbaar!
Maar wat een productie deze week, Simon. Geweldig zo'n nieuwe computer! Elke dag een kuifje, daar word je vrolijk van.

kuifjesimon zei

Fulps: dank je Fulps, wij zijn de ware alpha's ;-))

kuifjesimon zei

Anne: maar het wordt nu een rustig weekendje ;-)

ingridvandenbergh zei

Volgens mij zijn boekenwurmen bij uitstek nitwit op het gebied van telefoons. Of misschien vormt de toonderlezer een groep apart, net als mijn wederhelft, de Suske&Wiskelezer; die kan zowat alles.

ingridvandenbergh zei

... Maar leuik geschreven is het wel!

kuifjesimon zei

Ingrid: ik houd meer van kijken en verbazen ... hoe kunnen ze het al die techneutici ;-)

François zei

Een nieuwe huistelefoon? Zo eentje zonder slinger? Dan woon je zeker in Parijs

kuifjesimon zei

François: hallo, wazzeggu, tuut, tuut. Sorry ik zat net in de kelder ;-)

François zei

Ik zeg: tuut, tuut.

MizzEl zei

*sorry* (not)

kuifjesimon zei

François: nu voor deze ene keer dan ;-)

kuifjesimon zei

MizzEI : ;-)))

lebonton zei

ik bewaar goede herinneringen aan de bommelverhalen. ik herlees ze ook graag.

kuifjesimon zei

Ton: ik vraag Bernard je daarover te bellen ;-))

aadverbaast zei

Had je nog niet ergens een soldeerbout in de hoek liggen en een los draadje?

kuifjesimon zei

Aad: je hebt met mijn vrouw gesproken; die vindt ook dat er bij mij een draadje loszit ;-)

cornutus zei

Die maakt van zijn hart geen moordkuil. Maar of je daar vrolijk van wordt? Beter een goeie buur dan een verre vriend denk jij zeker? ;-)

kuifjesimon zei

Cornutus: morgen krijg ik weer eieren van hem;-))

Jacopone zei

Simon, iets moet een signaal naar de telefoon sturen, heb je dat? Nou, stop dat iets in het telefoonstopcontact dat je vindt in de muur. Kan je het nog volgen?

Doet hij het nu? Zie je wel, ook met boekenkast kan je praktische problemen oplossen. ;-)))

kuifjesimon zei

Jaco; zijn stemmen ook signalen ? en hoe krijg ik die door een draadje ;-))