woensdag 22 februari 2012

Leven in Frankrijk : Vincent, Theo, ik, en de spiegel

'k Heb al aardig wat werkjes over Vincent van Gogh. Boekwerkjes, grote, kleine en dikke boeken. Beschrijvingen over de persoon, ik lees af en toe 's een briefje van hem. Brieven schrijven kon ie, zeker aan zijn broer, vriend en mecenas Theo.
Laat ik nu voor mijn verjaardag een boek over Theo krijgen. Over zijn leven als broer van, zijn werk als kunsthandelaar. Tekst wordt prachtig met foto's en schilderijen afgewisseld.
Theo lezen is Vincent lezen, en Theo kijken is Vincent kijken.
In 1886 en 1887 woonden de twee broers samen in Parijs, onder aan de Butte Montmartre.
Een vriend van Theo geeft aan dat Theo veel met Vincent te stellen had. Hij had weinig idee van de burgeloijke conventies en met veel mensen onenigheid.
Op 11 maart 1887 schrijft Theo aan broer Cor dat Vincent door zijn moeilijke karakter zichzelf in de weg zit. Het is onmogelijk met hem samen te wonen, er was geen redeneren tegen. Theo vindt dat er twee personen in Vincent schuil gaan: de een 'merveilleus begaafd, fijn en zacht' en de ander 'eigenlievend en hardvochtig'.
Ze gaan uit elkaar, maar een maand later vraagt Theo hem weer terug te komen.
In het boek een aantal portretten. Zelfportretten van Vincent, scherpe contouren en een doordringende, bijna doorborende blik. Zo moet hij zichzelf ook in de spiegel gezien hebben tijdens het schilderen
Theo staart vanaf de portretfoto's, ook hij heeft vast eerst in de spiegel gekeken voor het nemen van de foto. Hij kijkt van je af, afwachtend de wereld in turend.
Zelf heb ik vanochtend nog niet in de spiegel gekeken, ik wou dat vandaag ook maar zo laten.

8 opmerkingen:

aadverbaast zei

Waar komt eigenlijk je fascinatie voor van Gogh vandaan?

kuifjesimon zei

Aad: zijn spetterende gedrevenheid in een zelf gekozen loosersleven.

DagEnDauw zei

Omdat we nu eenmaal niet anders kunnen, dan zijn wie we zijn.

Genoten van dit prachtig gecomponeerde stukje proza.

kuifjesimon zei

DenD: dank je wel !!

ingridvandenbergh zei

Morgen bezoek ik het Van Goghmuseum. Ik zal de broers je groeten doen.

kuifjesimon zei

Ingrid: ben jaloers ;-))

ingridvandenbergh zei

Het ging over het symbolisme in de landschapschilderkunst (1880-1910). Naast Van Gogh, Mondriaan, Kandinsky, Monet, Gauguin ook Scnadinavische landschappen gezien. Een aparte wereld.
Mooie katalogus met tekst en beeld mee naar huis genomen.

kuifjesimon zei

Ingrid: ik google er even naar toe. Ik las ook over een mooie expo in Singer Laren.
simongroet