zaterdag 11 februari 2012

Leven in Frankrijk : terug naar Nederland

Nazaten, haring, zoute snijbonen, zware shag zijn zo van die dingen die op een gegeven moment gaan knagen. En knagen betekent dan missen. Dan is het niet van lang nadenken, maar gewoon terug naar Nederland gaan. En dus gingen we. Ver is het eigenlijk niet, zo vanuit NoordWest Frankrijk. Het zijn in feite drie evenlange stukken, Frankrijk uit, Belgie door, Nederland tot en met de randstad. Bijna allemaal snelweg, dus kachelen maar. Sinds een aantal maanden mag je rond Lille niet harder dan 90.
Ik verdom het tol te betalen voor de Liefkenshoektunnel, dus na de rondweg van Antwerpen richting Bergen op Zoom. Tot zover niks aan de hand. In Belgie een vaartje van 120. We rijden in het midden net als de Belgen.
Daar doemt Roosendaal op. Krijg nou wat, je mag hier 130 rijden. 130 in file-land ?? Maar hoe dan?
Overal in- op- en afritten, een van der Valk, benzinestations ! Het is nog vroeg in de middag, maar we komen door de drukte niet boven de 70 a 80. Ha, ze bedoelen waarschijnlijk, 130 alleen als het kan. Dat zal dan wel 's nachts om een uur of 4 zijn zeggen we tegen elkaar. Maar die mensen achter ons snappen dat niet. Er staat 130 dus je moet 130. Knipperend, toeterend, rechts inhalend, vieze vingers zijn ons deel. We zien petjes, bruluitlaten, zzp'érs in bestelbusjes, vertegenwoordigers in lease-bakken. We vermoeden een bepaald electoraat, weten het eigenlijk wel zeker.
Bij de afslag naar Z. staat een bord waarop de 130 is doorgehaald, dat is fijn te weten zo vlak voor een bocht. Na de bocht een bord dat je hier 120 mag en niet 130, er is geen kip op de weg.
Waren er maar kippen op de weg.
Maar die heb je alleen maar in ons dorp.

8 opmerkingen:

appelvrouw zei

Ik zal de link naar dit verhaal eens doorsturen naar die politica die deze rare 130 km zone heeft ingesteld.
En die dramkonten.
Maar jij had je zware shag tenminste.

kuifjesimon zei

Goed zo Appel. Weg van de snelweg is mijn devies (per heden ten dage)

François zei

130? Dat haal ik met mijn Morris Minor niet eens. Ik blijf dus maar lekker weg van die snelwegen.
Wanneer ga je weer terug?

kuifjesimon zei

Nazaten gezien, haring en shag in de kofferbak. Jammer geen Morris Minor met die handige achterdeurtjes, die heb ik trouwens helemaal niet. Hoepla retour.

Annette zei

Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik opgejaagd wild ben als ik in Nederland vertoef. En het begint eigenlijk al in België... Niet alleen op de snelweg, maar ook in winkelcentra, openbare gelegenheden, supermarkten, parkeerplaatsen... Ligt dat nou aan mij, dat ik het ontwend ben? Ik weet het niet, maar ben wel blij als ik weer terug kan.

kuifjesimon zei

Ha Annette: dan weet je weer waarom je vertrok ;-))

apiedapie zei

Welkom terug!

kuifjesimon zei

Neeeeee ApieDapie; ben al weer weg !!! (en daarmee terug ;-)))