maandag 20 februari 2012

Leven in Frankrijk : Snelle hersens

Hij ziet er nog als nieuw uit, maar is tot op de draad versleten. Nu staat hij in de gang, klaar om naar de 'dechetterie' gebracht te worden. De vuilstort, wat een roemloos einde. 't Is m'n oude computer. Trager dan traag was ie geworden. Als je een letter intoetste kwam ie pas een kwartier later in beeld. Een mailtje verzenden, een slak was sneller. Maar m'n blogjes heeft ie er toch maar mooi uitgeperst, al gingen de laatste met moeite. Hij lui, ik ook lui, ik paste me aan aan zijn snelheid. Of zou het ook andersom kunnen?
Nu heb ik zo'n nieuwe zwarte doos. Geavanceerd zei de verkoper. Maar daar zat ik niet op te wachten. Honderden mega en gigabites. Ik knikte, maar snapte er geen barst van. Ik begreep wel dat ik niet zonder kan. U weet niet wat u mee gaat maken. De man keek mij meewarig aan, en zo voelde ik me ook.
Voila. De nieuwe doos is geinstalleerd, door een ter zake kundige vriend. Ik kom niet verder dan de stekker in het stopcontact.
En nu ?? Hij doet het. Het flitst van links naar rechts en omgekeerd over het beeld. Als ik met m'n vingers maar in de buurt van het toetsenbord kom staat de tekst al op het beeld. Nog voor ik een mail verzonde heb, krijg ik al antwoord. Ping, weer een berichtje. Ping, google geeft al antwoord eer de vraag heb ingevoerd.
Zweet staat op m'n voorhoofd. Van schrik al twee keer m'n koffie omgestoten.
Ik schuif m'n stoel naar achter. Stel je voor. Er schiet een gedachte in m'n hoofd en voor dat ik het weet is het als blog de wereld in geschoten.
Snel, snel en nog 's snel. Daarvoor ben ik niet naar het Franse platteland gegaan.

24 opmerkingen:

Bart zei

Toevallig heb ik vanmorgen ook een blogje gewijd aan het afscheid van een trage, trouwe vriend, mijn 8 jaar oude Compaq Presario laptop... :-)
Zag er nog fris en nieuw uit, maar ook onherroepelijk de geest gegeven nu...

Hartelijke groet, Bart

kuifjesimon zei

Bart: en nu maar onthechten ;-))

lebonton zei

de enige remedie is te pauzeren tussen de toetsen door.

aadverbaast zei

Beetje onthaasten is er niet meer bij Simon. Wordt het je te gek, kan je er altijd nog de stekker uit trekken ;-)

kuifjesimon zei

G e w e l d i g e v o n d s t TON

kuifjesimon zei

Aad: ik hoop dat k daar de kracht nog voor heb ;-)

appelvrouw zei

De verontrustende boodschap 'u weet niet wat u mee gaat maken' wordt dus waarheid.
Tip: doe suiker in de koffie en stoot hem nog een paar keer om zodat er veel koffie op het toestenbord valt. Melk erbij in plakt ook wel goed. Dan gaat ie meteen minder snel.

François zei

Je was dus wat achter gebleven. Ik hoop maar dat de nieuwe ordinateur geen nadelige invloed heeft op je kroegbezoek want dat zou voor Jean-Pierre natuurlijk heel vreselijk zijn (scheelt 'm al gauw 50 % in zijn omzet)

Bart zei

Da's een mooie oplossing, Appelvrouw, ik zal er ook mijn voordeel mee doen! :-))

Annet zei

Hè fijn zo goed geschreven Simon...

Zonde, een eens zo'n gecompliceerd apparaat in elkaar gezet en dan is het gedaan...eigenlijk begrijp ik dat nooit zo goed....

Stress op het platteland...dat heb je liever niet...maar met haperende techniek kom je er niet onderuit...

Annet zei

Simon ik heb een Google-account maar er klopt iets niet en ontvang nooit een mail dat er iets gepubliceerd is....even hier maar geplaatst....

kuifjesimon zei

Appel: ikzelf zal dat drankje maar niet nemen, anders word ik ook nog trager !

kuifjesimon zei

François: JeanPierre wilde mijn nieuwe aanschaf dan ook niet sponseren ;-)

kuifjesimon zei

bart: lees ook mijn waarschuwing ;-)

kuifjesimon zei

Annet: ik denk dat Google ook aan het verouderen is :-) Geen idee hoe die berichtenfabriek in elkaar zit.

de Stripman zei

Tsja, al dat gejacht en gejaag...;o)

Maar als ik je misschien kan helpen met een goeie, ouwe, lekker trage pc...?

svara zei

Wacht maar
Strakjes begrijp je niet hoe je het met dat oude ding zo lang hebt volgehouden.
En dadelijk hou je tijd over om te genieten van de plek waar je zit.
Trage computers stelen gezonde tijd :-)

Catharina zei

Simon, voor de lol zou je oude pc moeten bewaren. Over een maand of 2 weer eens aansluiten.
Waarschijnlijk vind je het dan een ergerlijk langzaam ding.

Catharina zei

Wauw, het kan weer gewoon bij een blogspotter reageren zonder extra fratsen uit te halen!

kuifjesimon zei

Jan Strip: de bijl er in ;-))

kuifjesimon zei

Mooie afsluiter Svara !!!

kuifjesimon zei

Ja ja Karin: sinds ik die nieuwe pc heb, gebeuren er wonderen ;-)

svara zei

ach....soms komt er iets uit vanuit een kanaaltje dat sneller is dan gedachten en dan 'floep'
in het begin noemde ik mijn teksten dan ook floepers :-)

kuifjesimon zei

Svara: daar voel ik als digibeet wel wat voor: floepers ;-)