woensdag 1 februari 2012

Leven in Frankrijk : Kouwe grond

Net als die van ons blijven de luiken van de buren 's morgens ook wat langer gesloten. oude buurman Bernard is het eerste, dan volgen wij. De houtkachel is vannacht uitgegaan, de bloemen staan dik op de ramen. Prachtig gezicht, maar een beetje fris is het wel.
Bernard rolt zijn rolluiken van binnenuit open, ik moet er voor naar buiten. Hou niet van die roldingen, hout moet het wezen, met zo'n ijzeren 'kopje' om ze vast te zetten. Ze vinden het maar dom hier, ons antieke gedoe. Ik vandaag ook, moet er voor naar buiten, de noordenwind waait door m'n pyama heen.
Maar, het is mooi. Knijterblauwe lucht, beetje omfloerst zonnetje, de rook verwaait.
Uurtje later. Ik haal nog wat hout. Bernard loopt met zijn kruiwagen zijn moestuin in. Hij plukt grote koolbladeren voor zijn konijnen. We zeggen 'salut'. Ik zeg dat het lekker weer is om een flinke wandeling te maken. "Je blijft ook toerist he" zegt Bernard spottend, "ik ga nog wat spitten vanmiddag. De spa kan nu de grond nog in".
Zo'n winter is niks voor hem, verplicht binnen zitten. Geen boek, geen t.v. Nee, geef Bernard het voorjaar maar.
Nou ... als ik heel eerlijk ben ...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

nou...?

Die houten luikjes zijn toch ook veel mooier dan die rolluiken, ik zou het wel weten en een dikke badjas is zo aangeschaft:)




=hij haat me, nu weet ik het zeker...
of zou het een vrouw zijn?=

DagEnDauw zei

Rond deze tijd van het jaar, voel ik in mij iets dat verlangt naar een winterslaap. Iedere morgen lever ik een gevecht met mezelf.
Moeilijk lijkt het me pas echt, om 's ochtends het bed uit te komen wanneer de houtkachel het bovendien ook nog laat afweten en er nergens in huis een plekje kan gevonden worden waar het een beetje warm is.
Brrr...

Cilia zei

Hoi,
Vandaag ingestapt als volgster om in de toekomst geen verhaal meer te hoeven missen. Jaja... ik vond het de moeite waard ;) Erg leuk en vele dingen tevens herkenbaar, zo ook de vorige blog. Zo, nu eerst weer verder lezen... wat achterstand inhalen.
Vriendelijke groet vanuit het koude noorden, Cilia

kuifjesimon zei

Anoniem: luiken zijn nu dicht.

kuifjesimon zei

DenD: inderdaad brr.brr; maarlles doet het nog en weer !

kuifjesimon zei

Welkom Cilia !!!!

Anoniem zei

sorry, zie dat ik niet heb ondertekend,

2 feb. 22.46
dat was ik
zal proberen er aan te denken,
ben natuurlijk verwend door slimme cookies


assyke

kuifjesimon zei

He Assyke, gelukkig, nou ken ik je weer !! ;-))