donderdag 16 februari 2012

Leven in Frankrijk : Hoger denken

't Is meestal een vast clubje dat aan de bar van Jean Pierre bijeen komt. Jongens van de gestanpte pot, die praten over het weer, het gewas op de velden, de laatste dorpsnieuwtjes. En ... uitdagen en plagen natuurlijk, onze grootste hobby. Kortom een elitair gezelschap.

Maar ons gezelschap mist Roger de laatste tijd. Nooit zo prominent aanwezig, maar toch.
Gisteren zag ik hem. Hij stond achter in zijn tuin. hangende schouders, handen in zijn zakken, starend naar de toppen van de wiegende bomen.
Als begroeting knikte hij. Op mijn ''ca va" antwoordde hij met een 'allez'' en we liepen de keuken binnen.
" 't Is de winter Simon" en hij schonk ons een pastis in " die lange donkere dagen". Er volgde een diepe zucht. "Al die donkere dagen, er lijkt geen einde aan te komen, en ze zitten vast in mijn hoofd" weer een zucht.
Roger staarde naar zijn voeten.
"En nu heb ik pillen van de dokter, om er uit te komen". Er viel even een stilte
"En je gaat er hoger van denken" zei de dokter.
Ik keek hen verbaasd aan.
Er was in de keuken niets anders te horen dan het tikken van de klok.
Iets opbeurends wilde me niet te binnen schieten en ik betrapte me erop dat ik ook naarijn voeten zat te kijken.
"Mooie voeten hebben we samen" en ik schoot in de lach.
"Ik geloof dat de pillen beginnen te werken" lachend schonk Roger nog maar 's in.

16 opmerkingen:

marjelleblogt zei

En dan heb je die van mij nog niet gezien. ;)

lebonton zei

eenvoud is een goede remedie.

kuifjesimon zei

Marjelle: om goed mee vooruit te komen, toch zeker ;-))

kuifjesimon zei

Ton: en dan die pillen ;-))

Cilia zei

Of het nou aan de pillen ligt of niet... Roger heeft wel een fijn gevoel voor humor.

kuifjesimon zei

Cilia: ook met mij als therapeut natuurlijk ;-))

aadverbaast zei

"hoiger"? Maar klinkt wel goed. Kan ik er ergens een kratje van inslaan?

kuifjesimon zei

Oeps Aad, ik zag het nu pas, ai.
Strippie extra dan maar ;-))

ingridvandenbergh zei

Mooi en relativerend geschreven.

Op mijn blog komt vandaag ook een personage voor dat last heeft van de winter in zijn hoofd.

Cor zei

Ja die donkere dagen en die miezerige regen, ik kan er ook niet zo goed tegen

kuifjesimon zei

Ik kom bij je kijken Ingrid

kuifjesimon zei

Cor: we hebben elkaar weer gevonden en dat met slecht weer ;-)

ingridvandenbergh zei

Je hield woord, kuifje. Dank.

Sonja zei

Gelukkig dat de dagen weer gaan lengen, de zon weer gaat schijnen zoals vandaag. Ik heb de winter ook helemaal gehad maar weet dat maart nog zeer verraderlijk kan zijn. Maar..pillen helpen echt.

kuifjesimon zei

Dank je retour Ingrid !

kuifjesimon zei

Pas de pil voor mij Sonja ;-) En aprilletje zoet, geeft nog wel eens een witte hoed.
Houd moed ;-)