maandag 6 februari 2012

Leven in Frankrijk : Fout en koud, maar wel beesten.

Solidair waren we. Is Nederland half bevroren, gaat bij ons de houtkachel 's nachts uit, tweede keer, mijn fout. Fout en koud. Trekt de sneeuw in Nederland richting het zuiden het land uit ... halve dag later. Juist, eerst een enkel vlokje, even later, heuvels wit, de landerijen en de daken. Stilte, over al stilte. In de verte schurend en bonkend ijzer, de eerste sneeuwschuiver ronkt en ploft.
Tijd voor een wandelingetje, langs het veld van Jean-Luc, dan het bos in. Er krassen wat kraaien, onze voeten knerpen, er komt blauw aan de lucht. We klimmen, we puffen en dalen even later het dorp weer in.
Boodschappen gedaan, stapvoets gereden. In H. op het plein een biertje gedronken en er een croque bij gegeten. Het wordt al snel donker, sneeuwwolken.
Behoedzaam de heuvel afgeslingerd, rechts het bos, links het dal. Kijk nou, zegt Chris, een hert !! En ik, ik zie natuurlijk niks. Tussen de bomen is alles zwart.
Op de cour staan poezenpootjes in de verse sneeuw, achter heeft een konijn drie keer een rondje door de sneeuw gelopen en is daarna het achterbos in gehobbeld.
Houtblokken erop en fikken maar, vooruit doe nog maar een cognacje.
's Avonds laat sta ik nog even buiten bij het atelier. Heel in de verte blaft een hond en er 'oehoet' een uil.
Dan is het weer stil.
Ik moet denken aan een chinese spreuk; " Stilte is niet de afwezigheid van geluid, stilte is de mooiste klank."
Ik heb daar niets tegen in te brengen.

8 opmerkingen:

aadverbaast zei

Het is keihard afzien Simon. Binnen blijven en flink bijstoken. De liters cognac vliegen immers het keelgat in.

P.S. als je dit ziet kan er weer gereageerd worden. ;-)

Jacopone Sr zei

Dit is puur mooi, Simon

http://appelvrouw.wordpress.com/ zei

Wat, bij jullie ook sneeuw?

(waarom kan ik bij jou als wordpresser toch niet meer reageren zoals eerst~?)

kuifjesimon zei

Aad: hij doet 't weer; zal wel door de cognac komen ;-)

kuifjesimon zei

Ha Jaco: driewerf dank !!

kuifjesimon zei

Appel: heb eindelijk (dank zij Aad) de goede knop weer gevonden. Ik ben weer bereikbaar !!!! Ijs en weder dienende .....

DagEnDauw zei

Weer helemaal bijgebeend wat jouw leven in Frankrijk betreft.
Aan het eind hoorde ik hier zelfs dat hondje even blaffen. Bleek het eigenlijk om deze
http://dauwgalerij.blogspot.com/2012/02/de-naakte-neus.html ... (de naaktloper) van de buren te gaan, die anders in de winter, haast met geen stokken buiten te krijgen is, maar bij toeval nu dus wel. Snel, snel even 'goedenavond' blaffend en weer naar binnen.
Zalige kleindochter heb jij trouwens (las ik in weer één van je andere blogberichten)

Prettige avond nog en tot gauw

- Dauw -

kuifjesimon zei

DenD: op zoek naar de lente; de lucht prikkelt als een beetje !!
Dank je voor je complimenten.