dinsdag 24 januari 2012

Leven in Frankrijk : Zwijgende graven

Natuurlijk heeft ons dorp ook een begraafplaats. Half in het bos, half tegen de heuvel.
't Is er netjes, schoon, recht en aangeharkt.
Het liefst kom ik in V., een kilometer of wat verderop. Klein dorp, kleine begraafplaats. Het kapelletje is ergens uit 1500. Het toegangshek hangt scheef in de scharnieren en piept vervaarlijk. Er zijn niet veel graven, een stuk of vijftig, zestig. Rond het kapelletje de oudste graven, rechts naast de ingang is het jongste graf, uit 2002.

Gisteren was ik er weer.
Grauw grijs weer, een druipende treurwilg, een enkele kraai en ik als enige bezoeker.
De groen bemoste zerken staan scheef alsof ze met de wind meeleunen. IJzeren crucifixen, geroest en gebroken. versleten namen, vervaagde foto's, leeftijden van lang weleer.
Bij het jongste graf staan zwartgeblakerde jampotjes half vol met regenwater, opgebrande kaarsstompjes, verkleurde plasticbloemen.

Opgehoopte herfstbladeren verwaaien.
Tegen het kapelletje schuil ik even voor de regen.
Twee schoolkinderen lopen stoeiend voorbij.

16 opmerkingen:

Stefania zei

mooi geschreven, de mystiek van een kerkhof is iets wat ik pas de laatste jaren ben gaan waarderen.

kuifjesimon zei

dank je wel Stafania !

kuifjesimon zei

Stefania: excuus foutje in je naam.

Appelvrouw zei

droge melancholie

kuifjesimon zei

Appel: ik stond te schuilen ;-)

Anne zei

Voor de rust hoef jij toch niet naar een begraafplaats...

de Stripman zei

Dichterlijk blogje...;o)

kuifjesimon zei

Anne: dat klopt, soms lijkt het dorp er ook wel een beetje op ;-))
zeker op een druilerige zondag ;-)

kuifjesimon zei

Jan: inspiratie opgedaan op een kerkhof .... tja ;-)

de Stripman zei

Je wordt nog eens de nieuwe Piet Paaltjens...;o)

Anoniem zei

is dat dorpje waar jij woont wel goed voor je?
straks lees ik hier nog,
dat je het hout voor je kist al aan het uitzoeken bent in je boomgaard!

Anoniem zei

nou zo gastvrij is je blog niet meer,
ik heb ongeveer tien keer de woordverificatie moeten invullen,
totdat ik het lumineuze idee kreeg om
anoniem te reageren, en tsjakka toen lukte het wel

assyke
dus:)

kuifjesimon zei

Jan: P.Paaltjens, daar moest ik ff dik om glimlachen ;-)

kuifjesimon zei

Assyke: ben ik al half begraven, doet m'n blog het gelijk niet meer ;-))

Jacopone Sr zei

Simon, je schrijft het zo, dat je ondanks de triestheid er toch wil rondlopen.
De laatste drie regels zijn inhoudelijk een prachtige haiku.

kuifjesimon zei

Jaco: op die kleine begraafplaatsjes lijkt alles nog vergankelijker ... dank voor je compliment !!