vrijdag 20 januari 2012

Leven in Frankrijk : Ronde cirkel, onbegonnen werk

Waar we tien jaar geleden met klussen zijn begonnen is het nu weer aan de beurt. De cirkel is rond zo te zeggen, een vermoeiende constatering. Van de twee linker handen is er nu onderhand wel eentje bijgetrokken, dat dan weer wel.
Het plafond in de woonkamer, de salle de séjour, so to speak. Tientallen balken met daartussen het plankenplafond, die op de bovenetage dus de vloer zijn. Kortom, hout wat de klok slaat. Honderdvijftig jaar oud. Beetje droog, beetje hier en daar vermold, nu vol van bladders en redelijk verkleurd. Geen idee wat er toen jaar geleden opgesmeerd heb.
Vandaag is de dag. Het is goed weer dus ramen en deuren open, meubels naar buiten. Trapje erbij, en ratsen maar met de grote schrapper, daarna nog dunnetjes over met de staalborstel. Roger de burgemeester vraagt of alles wel goed gaat, hij dacht dat er brand was. Oude buurman Bernard vraagt smalend of het wil lukken, Philippe van de hoek oppert dat zijn plafond ook nog gedaan moet worden, wat een geinponum.
Twee dagen ratsen en borstelen; zelfs mij totaal onbekende spieren doen zeer. Het stof is neergedaald en ik ben er bijna toe wedergekeerd.
De verfpotten worden opgetrokken en de eerste kwast wordt op het hout gezet. Slurp, doen de planken en leeg is mijn kwast. Onverdroten ga ik verder. De eerste twee planken zijn klaar. Mijn nek krampt, mijn rug staat hol, de kwast wil bijna niet meer waar ik hem heen stuur, mijn knien hopen zich op met vocht.
Ik kom het trapje af en kijk in het rond: nog veertig vierkante meter te gaan.

6 opmerkingen:

Annette zei

Ach, arme ziel...
Toevallig zat ik vandaag ook te denken: 'Verdorie, al het houtwerk van ramen en deuren plus kozijnen moeten weer gedaan worden. Tja, die eerste keer is het allemaal spannend, maar nu...
Ik moet er nog eens diep over nadenken :)
Sterkte ermee, enne... doucement!
groetjes

kuifjesimon zei

Annette: de authenticiteit van het plafond blijft bewaart ... maar wat een prijs ;-))

Glaswerk zei

Nog even bikkelen Kuifje.

En wees blij dat je niet in een onderhoudsrijk paleis woont.

kuifjesimon zei

Willem: en ik vrees met grote vreze dat het niet in 1 x dekt ;-))

Glaswerk zei

Dan doe je volgend jaar toch laag 2.

kuifjesimon zei

Nai Willem zo ben ik nie met me eige getrouwd. Maar kwacht wel tot het voorjaar: pour la deuzieme couche.