vrijdag 2 december 2011

Leven in Frankrijk : Identiteitscrisis

Het stadje H. heeft een groot plein, omringd door mooie gevels en terrassen. Nou daar zat ik dan gisteren. Vestje aan, zwaar shaggie, een Leffe en een croque. Zomaar in zo'n laat herfst, winterzonnetje. Zo'n zonnetje waarbij je net een beetje met je ogen moet knijpen.
Twee tafeltjes verderop zaten twee heren. Ze waren net uit hun auto's gestapt. de een zwarte BMWsport en de andere uit een zwarteAudisport, beide met dubbele uitlaat. Hip in de kleren, trendy heren dus. Ze bestelden een fles witte wijn! Het waren Nederlanders. Ik verstopte mijn zware shag en dook achter m'n franse krant.
Nederlanders hoor je altijd wel. Misschien denken ze wel dat die anderen doof zijn of hen toch niet kunnen verstaan.
Na een gesprek over de auto's en de crisis kwam de omgeving aan de beurt. Een beetje troosteloos was hun beider mening. Geen ruk te doen. Heuvels, dalen, dorpjes, koeien, bossen, vrouwen in huisschorten en bloementjesjurken, onbehouwe boeren. Nee dan hun vakantie van afgelopen zomer en die van het jaar daarvoor. Exotische paradijzen rolden over het terras.
De een was een tijdje n.g.o. geweest in een ander buitenland en de ander wilde hier zeker niet als expat wonen, laat staan als immigrant.
Gustav de ober zette nog maar een biertje voor mij neer. Ik leende zijn pen en schreef op mijn krant: n.g.o, expat en immigrant.
Daar moest ik toch eens over nadenken. Wat ben ik dan eigenlijk? In ieder geval niet zoals die buurmannen op het terras. Dat stelde mij in ieder geval wel heel erg gerust. Maar wat ben ik? Gelukkig weet ik wel wie ik ben, dat scheelt ook.
Ik woon hier en ik leef hier! Wat een vondst! Ik voelde me helemaal gelukkig worden, terwijl ik dat al een tijdje heel erg was. Dat moeten die yuppen nog leren vond ik. Ik kreeg een lachbui, Gustav klopte me op mijn schouders.
Mooie tijd om op huis aan te gaan. Ik stond, liep langs het tafeltje van de twee mannen en liet een boer.
"Kijk dat bedoel ik" hoorde ik achter mij.
Tot 's avonds laat heb ik gelachen.

17 opmerkingen:

svara zei

cliché.... maar waar je je thuis voelt ben je thuis

kuifjesimon zei

Zoist maar net Svara !!

selmasalo zei

Hè, ik heb ook even mee gelachen :-D

kuifjesimon zei

Jij snapttum Selma ;-))

Jeroen B 62 zei

De wereld observeren vanaf de wereldbol, hoe toepasselijk. Blijf boeren!

kuifjesimon zei

Jeroen : blurbbbb ;-)

Catharina zei

En INgeburgerd!

Catharina zei

Overigens niets zo ergerlijk als die Nederlanders die onder het mom van "men verstaat ons toch niet" overal commentaar op leveren.


Ik heb in mijn tijd in Frankrijk natuurlijk wel eens commentaar gehad, maar nooit zo hard dat anderen dat konden horen.

kuifjesimon zei

INgeburgerd, klopt; en chauvinisme kent zijn grenzen ook voor lompe nederlanders!

de Stripman zei

Prachtig ! Nederlands horen praten, in het buitenland, was voor mij een reden om snel een ander plekje te zoeken. Trots op Nederland ? In ieder geval niet op de Nederlanders...;o)

aadverbaast zei

Je boert goed daar,zo te lezen en te horen. Maar dat was al goed leesbaar in je kroniek 'leven in Frankrijk'. Ga zo door!

kuifjesimon zei

Klopt Jan; bijna jammer dat er Nederlanders wonen ;-))

kuifjesimon zei

Ha aad, dank voor je compliment aan deze boer -))

jacoponesr zei

Simon, mooi verhaal, en je hebt - maar lang niet altijd - gelijk: Nederlanders zijn vaak wat luidruchtig. Maar ze houden van Frankrijk en over het algemeen van de Fransen, hoe arrogant die in bepaalde streken ook mogen zijn.

kuifjesimon zei

Ach Heer Jaco, wat doet mij dat toch goed, dat U mij gelijk geeft, houdt u dat zo!!
Daarnaast is onze streek hier van en uit een gansch ander hout gesneden (hierin heb ik ook al weer gelijk!)

Anne zei

Ik hoop dat je nog lang blijft boeren. Geweldig!Blijf boeren!!

kuifjesimon zei

Anne: ik vrees dat als ik een Nederlander tegenkom het vanzelf gaat ;-))