maandag 5 december 2011

Leven in Frankrijk : Huisje van niks

Ik liep gisteren even door de tuin. Het was net droog. Echt vrolijk werd ik er niet van. Een of meerdere ondergrondse tuinbewoners hadden flink huisgehouden. Zeer wel een stuk of tien molshopen. Niet van die kleintjes, nee, het molsbergen. Met m'n klompen schopte ik ze stuk, de aarde vloog in het rond.
Ik had niet gemerkt dat oude buurman Bernard vanuit zijn moestuin mij had bekeken. Hij leunde op zijn spa en grinnikte.
We liepen op elkaar toe, schudden de hand, ca va?
Allemaal maar niks, die natte sombere dagen. Aan de tuin viel ook niks meer te doen.
Bij hem nog hier en daar een uitgeschoten krop sla, koolbladeren voor de konijnen. Met zijn grote knuisten plukte hij nog wat verlate frambozen. Wij aten ze zwijgend op.
"Dat wordt weer de hele winter binnen zitten Simon" zei hij somber.
"Je gaat toch niet in je tuinhuisje zitten".
We keken naar zijn zelfgebouwde hutje midden in de moestuin. Van electriciteitsbuizen, overspannen met dik halfdoorzichtig plastic had hij in het voorjaar een soort iglo gemaakt. Er groeiden tomaten in en andere groeisels, verder staat er een houten kist met verroest gereedschap en een oude tuinstoel. Over die stoel hangt al weken een oude blauwe kiel. Al met al een stilleven.
"Wat denk je, zal ik het afbreken?"
"Laten staan man, 't is toch stevig en het staat niemand in de weg"
"Ik vind het een huisje van niks".
"Maar dan moet je volgend jaar weer een nieuwe bouwen".
"Mmmm" dat klonk alsof hij vond dat ik gelijk had, een beetje misschien.
Ik heb er 's middags toch maar een foto van gemaakt. Op een moment dat Bernard er niet was. Hij zou me voor gek verklaren.

16 opmerkingen:

rockade zei

Tja, een foto van een tuinhuisje, het moet niet gekker worden.

kuifjesimon zei

Rockade: wat dacht je van andersom ;-))

svara zei

heb je een remedie om molshopen te voorkomen?
houd ik me aanbevolen

aadverbaast zei

Dat zijn zo van die ingewikkelde vraagstukken: moet er nou wel of niet gemold worden?

kuifjesimon zei

Svara: m'n oude buur heeft het over klemmen (ahum)

kuifjesimon zei

Haha Aad, das een mooie overdenking voor de komende dagen ;-))

hartenziel zei

tsja praatjes vullen geen gaatjes
waar is de foto?

kuifjesimon zei

Mmm Assyke: boerenpraatjes hebben wel enig nivo, toch ?;-)) En de foto ligt IN het tuinhuisje.

Soli zei

heb geen foto nodig, zie het zo ook wel
ooit heb ik lege flessen ingegraven, het geluid van de wind in de hals houdt ze op afstand. Ik heb geen mol meer gezien dus of het helpt weet ik niet :-)

kuifjesimon zei

Hallo Diane; leuk je weer te lezen. Hup op zoek naar lege flessen: les cadavres, zoals ze hier zeggen.

Catharina zei

Simon, het wordt tijd dat je leert die foto voor ons op je blog te plaatsen.

Scheelt zo duizend woorden of meer.

hartenziel zei

ik wil niet zo ver gaan als Catharina, 1000 woorden is niet echt een misdaad tenslotte:)

maar wel maak je met zo´n boerengesprekje op nivo, de lezer nieuwgierig

dus als het plaatsen een probleem is, genoeg medebloggers die je uit de brand kunnen helpen (mij excluis:))

Jacopone Sr zei

Heer Simon, ge komt er niet onderuit, een foto. Nu is het wel zo - en ongetwijfeld is deze grootsche gedachte ook bij u opgekomen - dat een beeld meer zegt dan duizend woorden, maar dan zouden we uw woorden missen. Maar, allez-oup Heer Simon, voor deze enen keer kunt ge over uw hart strijken en ons het hutje tonen.

kuifjesimon zei

Ach Karin: hier schieten mij woorden te kort; ik kom niet verder dan 998 en een half.Maar er valt voor de lezer genoeg te zien ;-)

kuifjesimon zei

Assyke; je haalt me de beelden uit de mond. Ik heb reeds een gebruiksaanwijzing van een collega blogger ontvangen; maar tja ... het woord he?

kuifjesimon zei

Ook gij Jaco ?;-)???