dinsdag 6 december 2011

Leven in Frankrijk : Het worden de katharen

Afgelopen zomer een niet al te groot tentje gekocht en de nodige basis kampeerdingen geleend, gekregen, enzovoort.
Toen het heel mooi weer dreigde de worden, hebben de hele zooi in de kofferbak geflikkerd en zijn naar het zuiden van Frankrijk afgezakt. Halverwege in het gebied de Creuse blijven hangen. Genoten, het weer meer dan goed, gebied prachtig, kamperen prima bevallen. Back to basics noemt men dat tegenwoordig, geloof ik.
Nou allez dan zeiden we tegen elkaar, die houden we er in.
Van de week nog even de foto's bekeken. U weet wel van die plaatjes zonder woorden.
Zo waren we weer even in de Creuse ... Und jetzt ? Waar gaat de reis volgend jaar naar toe ? Heel Frankrijk verkennen, elke keer een stukkie, een streekje, een departementje, of alleen maar een dorpje, een bergje met een dalletje.
We gaan het nu hogerop zoeken. De bergen in, de Pyreneejen. Daar woonden heel vroeger de Katharen. Zij zochten het ook hogerop en werden daarvoor genadeloos afgeslacht in opdracht van de katholieke pausen.
Nu zijn er veel mensen die tegenwoordig die streken bezoeken om ook hogerop te geraken. Maar dat zijn de zwevers, die in elke steen, boom of wolk een Kathaar zien, de rituelenzoekers, de zonnewenders, maankussers. No way José, daar zijn wij niet van.
Ik heb best wel wat boeken over de ouwe jongens, een plankje of wat vol, maar dan echte boeken, het kaf van het koren gescheiden, zelfs nog eens een leergang aan een universiteit gevolgd.
Gewoon daar eens rondstruinen, beetje kijken.
Mocht ik onverhoopt toch een kathaar tegen komen maak ik een foto.
Ik bedoel, wie gelooft mij anders nog.

12 opmerkingen:

Jacopone Sr zei

Heer Simon, ge hebt wederom de foto's vergeten, u weet wel, die beelden zonder woorden. Maar wel afgeven op mensen die de spiritualiteit zoeken en op de katholieke pausen, hè. Nou ...?

de Stripman zei

Het is een verdwenen bevolkingsgroep die zeer tot de verbeelding spreekt. Beetje eigenwijs en tegendraads en afgeslacht. Dat spreekt de mensen aan.

Ik wens je veel succes met je zoektocht...;o)

kuifjesimon zei

In het Hoogere heer Jaco zijn slechts beelden van ijle atmosferen welke zich niet laten diafragmatiseren in onhoorbare denkbeelden van vormloze aard. Jammer dat u dat niet ziet, laat staan begrijpt, heel jammer. Ach arme ...

kuifjesimon zei

Ja Jan, dat zal komende zomer een hele 'queste' worden. Ik kom er op terug (tzt)

Ragfijn zei

Godsamme, doe je voorzichtig! Kom je er een tegen houdt dan wat afstand, gebruik op zijn minst een telelens, 400 mm is veilig schieten !

Groet van Ragfijn

appelvrouw zei

Ohgod, straks vind je het juiste pad nog!

Daan maar zeg maar Bob zei

Ik woonde laatst een lezing bij over de katharen,
daar zeiden ze dat je maar beter niet kon kamperen op die steile bergen, katharen hadden niet voor niets van die kastelen.

kuifjesimon zei

Rag: wat ook schijnt te helpen is een knoflookje aan je lens te hangen ;-)

kuifjesimon zei

Appeltje: als het maar omhoog en ook weer omlaag gaat ;-)

kuifjesimon zei

Bobbedaan: dat wordt extra haringen inslaan ;-))

svara zei

Altijd boeiend wie bepaald wat het kaf en koren is....
Je hebt je in elk geval goed ingedekt om misverstanden te voorkomen :-)
Veel plezier met voorbereiden!
hartelijke groet

PS
ik liet bij Laila een tip achter i.v.m. moeilijk kunnen reageren hier.

kuifjesimon zei

Dank je wel voor de tip bij Laila; de Katharen weten dat ik goed beslagen ten ijs kom ;-))