woensdag 21 december 2011

Leven in Frankrijk : Bijna kerstavond; er zij licht.

In ons dorp wordt de kerk verlicht door maar liefst twee schijnwerpers.
Ter hoogte van het stadhuis is de hoofdstraat overspannen door een streng lichtjes met één enkele ster.
Op de ramen van de kroeg zijn rode linten gespannen met spuitsneeuw er tussen. Boven de tap hangen twee uitgevouwen papieren kerstklokken, een rode en een witte.
Jean Pierre tapt une bière speciale, une bière de Noël. "C'est nouveau Simon" zegt hij met enige trots.

Als ik weer thuis ben komt oude buurvrouw Jeanne aansloffen. Ze geeft ons een rood glaasje met een waxinilichtje erin en een bidprentje. "Het kaarsje moet je op kerstavond voor het raam zetten, dat is voor het kindje" zegt ze er veel betekenend achter.

's Avonds zien we bij de boerderij onderaan de heuvel kleine lichtvlekjes.
Ik brand mijn vingers aan de aansteker als ik ons kaarsje aansteek.
"Kijk je uit voor de gordijnen" hoor ik achter me.

4 opmerkingen:

Ragfijn zei

Het zou zo maar in lichterlaaie kunnen zijn. Voorzichtig, wil je het volgend jaar ook graag lezen!

Bedankt, en beste wensen voor jou en de jouwen!

Groet van Ragfijn

kuifjesimon zei

Dank je Rag; en weet je, bij de Rob de Nijs is het ook goed gegaan;-))

aadverbaast zei

Geen ontkomen aan. Je zult er aan moeten geloven ;-)

kuifjesimon zei

Okay Aad ... 'aan' geloven ;-)