dinsdag 22 november 2011

Leven in Frankrijk : Weer die krijtrotsen

't Is weer zo ver!! Ze roepen ons van verre. Ze roepen ..., de krijtrotsen. Ze roepen ons. Dat kan ook wel kloppen, we zijn er zeker al weer een paar weken niet geweest. Tja, dan krijg je dat. Maar 't is ook wederzijds. Dat gemis.
En, ze zeggen dat het gaat waaien. Van die gierende wolken en beukende golven. Zo hard, dat je van armoe een kroeg moet binnenvallen. Bij die bardame van Erik Satie. Oh nee, dat is een andere plaats. Even zo goed hebben ze daar ook krijtrotsen. Het is niet anders.
Waar we nu naar toe gaan, daar hebben ze haringfeesten. Patterdepat, ze worden zo aan de havenkade gerookt, gestoomd, gebakken. Het rookt en meurt dat het een aard heeft.
Wat moet je dan als telg uit een oud zeevissersgeslacht? Dan ben je daar. Je loopt wat, je kijkt en snuift wat. Biertje voor de dorst, calvadosje om het weer warm te krijgen en om de vis te begeleiden. Van vet en naar traan smakende haring. Doet u er nog maar één, allez,  twee is ook goed. Bon apetit.
Buiten de haven golft de zee op het keienstrand en breekt aan de voet van de rotsen. Bovenop staat al eeuwen het kapelletje en de vuurtoren; zij waken. Zij waken over het stadje, de schommelende vissersboten, de bemanning.
Ook een beetje over mij, ik zal wel weer misselijk worden.

16 opmerkingen:

Glaswerk zei

Wrijf het maar weer eens in.

kuifjesimon zei

Willem er staat hier nog wel het e.e.a. te koop, pour une pomme e une oeuf ;-)

Ragfijn zei

Appeltje, eitje. Da's mooi, kom ik van de week ff buurten en neem wat haringen mee, je kent ze wel, die van 't Tesselseplein. Zet jij de glazen klaar ...

Groet van Rag

aadverbaast zei

En? Heeft het maag-darmstelsel deze zware beproeving allemaal goed doorstaan?

kuifjesimon zei

Ha Rag; tja Tesselseplein, is daar nog wat van over. Ga er binnenkort eens kijken. Haring en een oude Zuijddam jenever. Need I say more ;-))

kuifjesimon zei

Aad: herstelperiode vergt tot ... dinsdag, schat ik zo ;-))

Ragfijn zei

Nee. Ik denk even terug aan mijn goeie ouwe Tesselsepleintijd van
toen, met die kermisbootjes waarmee je met de punt het tentdoek wilde raken, en de man van de rem zijn schoenen versleet ter bescherming van zijn drooghouddak boven de schepen. De rupsbaan, het stout zijn met de meiden als die dichtklapte door die piepend scharnierende fietswielen. Harde ballen aan een elastiekje waar je “je mooiste stuk” mee aantikte in de molen van zweef ... Ja, het is een tijdje terug, t’s lang geleden.

Een haringtent stond er niet, maar gezellig ... !

Groet, Rag ;)

kuifjesimon zei

Rag ... jaren 50, opa en opoe in het Meeuwenhof, de Berlage(?)brug naar de Westduinweg en zondags de Julianakerk. Herkenbaar maar zeer benauwd ;-)

johanneshvd zei

Wel, heer K. Simon, ge bent toch niet met de vissersboot de kroeg binnengevallen? Ik bedoel maar, wanneer ge tussen al het krijt ligt te krijten, dan zou Satie zijn piano dienen op te schroeven... :-)

hartenziel zei

weten dat je misselijk gaat worden
en er dan toch tegenaan gaan
nou jij liever dan ik

trouwens van een harinkje word ik niet misselijk
maar ik begrijp dat het om de straffe begeleiding gaat:)

selmasalo zei

Ben een heel klein beetje jaloers, mag dat? ;-)

kuifjesimon zei

Nou heer Johan, de golven hebben ons bijna doen stranden !

kuifjesimon zei

hartenziel: we hebben het overleefd !! ;-))

kuifjesimon zei

Selma: ik kom er nog met een blog op terug, wordt het nog erger ;-))

Marleen zei

Heerlijk leven daar aan de zee. Je hoort het bruisen.

kuifjesimon zei

Hoi Marleen, helemaal naar Italie ;-))