vrijdag 11 november 2011

Leven in Frankrijk : Vincent van Gogh en ik in de winterklei.

Zon, mist, grauwe luchten. De akkers liggen hier tot bonken omgeploegd land op de winter te wachten.
Dat is een mooi moment om de zes dikke pillen van van Gogh's brieven er eens bij te pakken.
Het is september 1883 en Vincent vertrekt van Den Haag naar Drente. Enkele dagen na zijn aankomst schrijft hij aan Theo.
Ik heb veel in verschillende rigtingen rondgelopen. Ik voeg hierbij een krabbeltje naar mijn eerste studie, eene hut op de heide. Een hut geheel uit plaggen en stokken slechts gemaakt.
Om U een staaltje te geven van het echte van deze streek. Terwijl ik die hut zat te schilderen kwamen er twee schapen en een geit die op het dak van dit woonhuis klommen en begonnen te grazen. De geit klom op den nok en keek den schoorsteen in.
De vrouw die iets op het dak hoorde, schoot naar buiten en slingerde haar bezem naar de geit voornoemd, welke als een gems naar beneden sprong.
Ik zag superbe figuren buiten, treffend door een expressie van soberheid. Een vrouwenborst bijvoorbeeld heeft die beweging van zwoegen die lijnregt het tegenovergestelde van volupté is en soms, als het schepsel oud of ziekelijk is, deernis opwekt en zeker respect.
Gelukkig dragen de mannen hier korte broeken, wat den vorm van 't been doet uitkomen, de bewegingen expressief maakt.

Je moet het zien; en Vincent zag het. Ik ga zometeen hier ook eens een rondje langs de velden maken, zo richting het gehucht B.
Ruim een eeuw later ... ik zal het zien.

6 opmerkingen:

DagEnDauw zei

Zijn brieven, ik las ze vorig jaar, zijn net zo beeldend en kleurrijk als zijn schilderijen hé?
Hij was een kunstenaar uit één stuk.
Zijn werk, maar vooral zijn kleuren vervullen me nog steeds met ontzag.
Ik hoop dat je van je rondgang meer nog hebt genoten dan de schilder eigenlijk...
Een fijn weekeinde gewenst

- Dauw -

kuifjesimon zei

Dauw; klopt zijn brieven geven een goede inkijk in zijn leven; boeiend net als zijn werken.
Bon weekend,

aadverbaast zei

Hij heeft een maand in Hoogeveen gelogeerd (mijn huidige woonplaats).
Het huis staat er nog. http://www.vangoghhuis.nl/
Vrienden van me hebben het helemaal opgeknapt.

kuifjesimon zei

Hé, dank je wel Aad, goeie vrienden, goeie tip !!

johanneshvd zei

Heer K. Simon, hebt ge nu alle zes dikke pillen naar binnen gewerkt?

Past u maar op voor de vrouw met de bezem...

kuifjesimon zei

Heer Johan; na zes pillen zie ik ze vliegen ;-))