maandag 7 november 2011

Leven in Frankrijk : Tom Waits en de schoorsteenveger.

Ik was al bijna vergeten dat we een afspraak met de schoorsteenveger hadden. Nog maar net gedouched en aan de tweede koffie, stopt een bestelbusje: Ramonage Martin. We schudden elkaar de hand, ├ža va, u woont hier leuk, mooi weer, straks groeien er nog aardbeien, vous etes hollandais.
Ik help hem sjouwen met een loei van een stofzuiger, plastic buizen, diverse borstels en plastic afdekplaten, ik toon hem de openhaard. Monsieur Martin knielt voor de kachel, schroeft de plastic buizen aan elkaar, borstel er bovenop en stopt hem in een zwart gat en begint behoedzaam te raggen. Roets, rag, plof doet het.
Ik zet de nieuwe aanwinst van Tom Waits op.
Even later kijkt Martin om, "is die meneer ziek? zingen alle Nederlanders zo?" vraagt hij ietwat spottend en duwt de plasticbuis dieper de schoorsteen in.
De ceedee draait vrolijk verder.
"t Is een Amerikaan" zeg ik onnozel.
Martin zet de stofzuiger aan die het geluid van zijn borstels en de stem van Tom Waits fors doet overtreffen.
Even later is hij klaar, de ceedee nog niet.
"Met zo'n roestige stem valt het roet van zelf naar beneden", hij schiet onbedaarlijk in de lach, en ik eigenlijk ook wel.
Ik betaal hem en help de spullen in zijn busje te leggen.
Als ik binnen kom is de ceedee afgelopen.

14 opmerkingen:

aadverbaast zei

Belangrijke gebeurtenis natuurlijk: als de schoorsteen maar kan blijven roken, kom je de crisis wel door.

kuifjesimon zei

Aad: crisis ??? de fik d'r in !

Marleen zei

Wat een levendige herrie daar bij jou af en toe.

kuifjesimon zei

Tis af en toe een Poolse eh Franse landdag ;-)

zilvertje zei

Het is heel grappig! Ik heb ook moeten wennen aan die stem, vond het eerst niks!

kuifjesimon zei

Zilver ... welkom bij de club ;-)

de Stripman zei

een stem om de schoorsteen mee te raggen ! Ik vermoed dat Tom zelf niet eens ontevreden zou zijn met zo'n omschrijving...;o)

martin zei

Had laatst ook al iemand die me bedenkelijk aankeek toen ik Waits aanzette.

lebonton zei

zo ondergraaft monsieur martin zijn eigen onmisbaarheid.

kuifjesimon zei

Jan: als ie het hoort maakt ie weer een nieuwe ceedee ;-)

kuifjesimon zei

Martin: gewoon door gaan met opzetten !!

kuifjesimon zei

Ton: haha, maar voor hem moet de schoorsteen ook blijven roken ;-))

Hanneke in Hanoi zei

Waits is geweldig!

kuifjesimon zei

Hanneke helemaal waar !!