dinsdag 1 november 2011

Leven in Frankrijk : Dikke bakken

Er wonen best wel meer Nederlanders in deze omgeving. Alleen geen idee waar, en dat willen we graag zo houden. Anders hadden we net zo goed ... juist!
Soms vragen Franse buren of vrienden of wij die Nederlandse mensen kennen in ... en dan volgt er een naam van een naburig gehucht. Beleefd halen we dan onze schouders op.
Sta ik vorige week op het parkeerterrein van de Carrefour m'n karretje leeg en m'n auto vol te laden. In de tussentijd gein ik wat met de zus van mijn vriend Serge die naast mij geparkeerd staat.
"Hé Hollander" hoor ik achter mij. Er komt een man, wijzend op mijn nummerbord, op mij aflopen. Hij grijnst, draagt een blauwe trui, daar onder een polo met opstaand kraagje, rode bodywarmer, beige ribbroek en een zonnebril op zijn hoofd.
Ik ril al een beetje. En God halleluja, ja hoor, daar begint het. Woon je hier al lang, moest je er veel aan doen, je spreekt zeker al aardig Frans. Ik grom wat in het Frans en de zus van Serge stapt lachend in haar auto: "A plus Simon", ze steekt haar duim op.
"Tja, af en toe lekker even boodschappen doen. Kijk ik sta daar, die Volvo, die station. Zo'n bak heb je hier wel nodig, toch ? Ik ken wel meer Nederlanders hier met zo'n bak."
Ik zal het me wel verbeeld hebben dat hij meewarig naar mijn auto keek, mijn verfgevlekte werkbroek, misschein zag ie ook wel de rouwrandjes onder m'n nagels.
Er stopt een auto voor me. "Salut Simon" en de bestuurder stapt uit. Het is de burgemeester, slaat zijn arm om me heen en duwt me naar het midden van het parkeerterrein en begint een uitvoerig gesprek. Hij keurt bralmans geen blik waardig.
Aan het eind van het gesprek vraagt hij: "Die woont toch niet in ons dorp ?"
Tot 's avonds laat heb ik daarom moeten lachen.

13 opmerkingen:

aadverbaast zei

Snel een Frans nummerbord regelen. Kan de burgervader vast wel voor je regelen.
Je kwam er toch voor je rust? ;-)

Marleen zei

Hè, dat overkomt mij nou nooit. Ik ben dol op Nederlanders.

keessiedeg zei

Leuk stukje. Je integratie lijkt lijkt me geslaagd.

keessiedeg zei

Correctie:

Eén keer "lijkt" lijkt me wel genoeg!

Kees de Jongen

lebonton zei

mooi, die zorg van de burgervader.

kuifjesimon zei

Aad: en dan rustig rond tuffen in een klein autootje ;-)

kuifjesimon zei

Marleen: ik ook hoor, achter de bergen ;-)

kuifjesimon zei

Hallo Kees: nou je het zegt ;-))

kuifjesimon zei

Ton: saved by the bell (kzoek straks wel de franse vertaling ;-))

Ragfijn zei

Later, de rollator ... ;)

Groet van Ragfijn

kuifjesimon zei

Rag: ik achter een rollator; dat zal eeb bak zijn ;-)

jacoponesr zei

Gaat het nu weer een beetje, Simon? ;-)

kuifjesimon zei

Maar Jaco je denkt toch niet dat ik in een brallemans verander ;-))