woensdag 16 november 2011

Leven in Frankrijk : Allebei invalide

Zowel de koelkast als de voorraadkast gaven gisteren een echoklank te horen. Alles op, alles leeg. Tijd om flink boodschappen te doen dus. En voor veel gaan we naar de grote supermarché in H.
We parkeerden op het grote parkeerterrein en liepen naar de boodschappenkarretjes. Net op dat moment zoefde er een grote luxe auto het terrein op. De nieuwste Jaguar, donkerblauw, glazend in de herfstzon, dik in de leren bekleding, Engels nummerbord, invalidekaart op het dashbord. De bolide werd op een invalideparkeerplaats gemanouvreerd. Een chique echtpaar stapte uit en liep eveneens op de boodschappenkarretjes af. Niks krom of kreupel. Het kan overal zitten, dacht ik.
Tegelijktijd pruttelde een danig verroest Renaultje-5 achter ons langs en parkeerde naast onze auto. Piepend ging een portier open, dat duurde even. Eerst een stok, dan gehijg en gepuf, een verschrompelde en kromme oude baas stapte uit. Hij gebruikte zijn karretje meer als rollator dan voor de boodschappen bleek al snel.
Later in de winkel zag ik het Engelse echtpaar roetsend door de paden. De kar werd al voller en voller. Grote pakketten vlees, vis, gevogelte vonden hun plaats in de kar; aan de ingeladen flessen bleek dat hun drankvoorraad ook nodig aangevuld moest worden. Wij kwamen niet verder dan de helft.
De oude baas leunde op zijn kar en keek op een briefje, een heel klein briefje. Later bij de kassa zag ik een halve kip, een zak wortelen en aardappelen en een plastic jerrycan rode wijn. Hij keek nog een keer op zijn briefje, rommelde in zijn portemonnee en snoot luidruchtig zijn neus.
Buiten drukte de Engelsman op een knopje en de achterbak ging vanzelf open, de oude baas propte alles in een plastic zak.
Het pruttelde en het zoefde, elk zijns weegs. Invalide of niet.

20 opmerkingen:

Zij zei

Het is maar goed dat ik daar niet was, ik zou er beslist iets van hebben gezegd. Schandalig gewoonweg!...

aadverbaast zei

Wonderlijk schouwspel moet dat geweest zijn. Wordt tijd om de occupy tent er eens naast te zetten. Of eigenlijk nog beter: erachter!

kuifjesimon zei

Zij: zichtbaar waren ze niet gehandicapt ....

kuifjesimon zei

Aad: één tent per Jaguar en te volle boodschappen ;-))

de Stripman zei

Je hebt ze in soorten en maten. Maar misschien waren de Engelsen wel gehandicapt, maar niet in de lichamelijke vorm...;o)

lebonton zei

en zie: de mens overstijgt zichzelve.

kuifjesimon zei

Jan: misschien een steekje los ;-)))

kuifjesimon zei

Ton: het oude mannetje bleef laag bij de grond ;-)

svara zei

Als je eenmaal goed om je heen kijkt.
Die vanzelfsprekendheden......
De vraag is wie het meest tevreden is.

Als ik hier reageer staat er tenminste altijd een blauw rolstoeleke klaar of ik nu pijn heb aan mijn knookskes of niet. Sterker nog.... ik moet hem nemen anders kan ik niet eens naar je toe :-)

kuifjesimon zei

Mooi samengevat Svara, wie het meest tevreden is !!!
En v.w.b. mijn rolstoeleke ... iets technisch denk ik, geen verstand van.

selmasalo zei

Herkenbaar beeld: dit kun je in Nederland dagelijks bij de supermarkten zien. Niet om jaloers op te worden, die hobbezakken.
Ach, het vreet en zuipt zichzelf dood. Misschien iets eerder dan ik, omdat ik alcohol en vlees niet zo lekker vind. Maar ook ik ga dood, en jij ook. En of er in de eeuwigheid verschil is tussen de drank- en vleesverbruikers en -lozen, ik denk het niet. Het is het leven zelf dat hier bezig is, zonder aanzien des persoons.

DagEnDauw zei

Dank je Simon. Ik heb weer genoten van jouw observatie.
Bovendien herinnerde je me eraan, dat ik ook nog een boodschappenlijstje heb klaar hangen.
Hop naar de winkel dan maar, alvorens de spreekwoordelijke muizen omkomen in m'n kast...

;-)

Marleen zei

Het Engelse echtpaar kon natuurlijk geen Frans 'lezen'.

jacoponesr zei

Ik ga nooit met de Jaguar boodschappen doen. Dat laat ik aan Annabel over, of de chauffeur uh ... hoe heet die vogel eigenlijk. Stel je voor: krijg je van die kreukelauto's naast je die bij de kassa alleen maar de boel ophouden. Nee, mij niet gezien.

marjelleblogt zei

Je weet nooit precies hoe de dingen werkelijk zijn, de buitenkant zegt ook niet alles. I'll give them the benefit of the doubt. ;)

kuifjesimon zei

Selma: hobbezakken met een afwijking ;-)

kuifjesimon zei

DenD: kijk waar je je auto parkeert ;-)

kuifjesimon zei

Marleen: iets visueels I persume ;-)

kuifjesimon zei

Jaco: een heer van stand !!! derhalve.

kuifjesimon zei

Marjelle; de binnenkant kwam duidelijk naar buiten ;-))