dinsdag 25 oktober 2011

Leven in Frankrijk : Kunst gelul ... eh ... geleuter

"Je bent er toch ook hè ?" Naast de schriftelijk uitnodiging ook die vragen. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel vernissages. Dat geneuzel ! Elitair gelul !
Maar godbetere, ik heb me laten overhalen.
Expositie in de galerie van Eugène, een groepsgeval met onder andere twee doeken van mij. Opening door hoofd kunstzaken van een of ander departement, het onze misschien, weet ik veel.
En ja hoor ! Iedereen is er ! De hippe colbertjes met sjaaltjes, de kekke broeken, hoeden op kale hoofden, de te gebruinde gezichten, de te veel bepoederden, de laatste sieraden, de diepe decolletees met koffiefilters erin. Het kust in de lucht en het schudt slappe klamme handen. Wat een verzameling ellende, opgeleukt door een of ander strijkje in kwasi extravagante outfit.
Er wordt bescheiden tegen een glas getikt, dat betekent dat het hoofd kunstzaken gaat spreken. Tis een lange magere dame, voluit anorexia, met een blouse, vest, jurk over een broek, hoedje met een voile op sluik haar.
Ze heeft het over kleurfacetten, penseeltouches, het diepste van de ziel, natuurtonen.
Net op het stilste moment, komt mijn goede vriend Cyril aanlopen. Die schilderhooligan met zijn kale kop en tatoos, aan zijn arm schommelt zijn junkvriendin.
Hij grijpt een paar volle glazen van een dienblad en komt naar me toe lopen.
Hij haalt grondig zijn neus op en vraagt nogal hard "Wie is die crevette ?"
"Dat heb ik niet bestelt" zeg ik op gelijke luide toon. We klinken net iets te hard met de glazen.
Sjagerijnige koppen draaien zich om, herkennen ons en glimlachen dan meewarig.
Het pratend hoofd valt stil. Het moment voor Cyril en mij om hard in onze handen te klappen. Het hoofd hapt naar adem, maar de goegemeente begint, door ons aangestoken, te applaudiseren.
Einde verhaal, dag hoofd.
Vanachter de voile zag ik later venijnige blikken, maar toen waren Cyril en ik al lang aan een nieuw dienblad wijn begonnen.

8 opmerkingen:

Ragfijn zei

Lastig kiezen: Aanwezig zijn bij de opening van een expositie, of bij het openen van een goede fles ...;)

Ben wel benieuwd naar de twee doekjes van jou, laat eens zien Simon, eentje is ook goed.

Groet van Rag

kuifjesimon zei

Fijn: het een knalt meer dan het ander (kwa opening ;-)
NB: heb geen idee hoe een beeld op het scherm te krijgen !!

Glaswerk zei

Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel vernissages.

Ik vind het schuren vooraf al een crime...

kuifjesimon zei

Willem: de lucht is ook vaak niet om te harden ;-)

zeeschuim zei

Kuif! kun je een foto maken van je schilderijen en hier laten zien...hoeven wij tenminste niet ook naar een vernissage...wat een raar woord trouwens

kuifjesimon zei

Zee: scheveningers, fotoos, schilderen en computers; dat wordt ellende; dat geeft golfslag; ik ga 's kijken met m'n Kodak buikschuiver.

aanwezigindezestap zei

Weer met een goede afloop;
dat lees ik altijd graag.
En de prachtige typeringen wederom.

kuifjesimon zei

Dank je wel 'stapper'.