woensdag 5 oktober 2011

Leven in Frankrijk: Film met indruk (Bunuel)

Gierende wind, zwiepende bomen, het regent bladeren. Ik vind dat mijmerweer. Houtkachel aan, glaasje erbij, pantoffels in plaats van teenslippers. Staren en mijmeren.
Schoot mij gisteren ineens een film te binnen. Flarden, zwart wit. Ik  probeerde de beelden uit te diepen, op volgorde te plaatsen. Wat maakte die film toen een indruk. Ik vertelde er vaak over en raakte dan dikwijls verward in mijn uitleg. Wat ik zag en voelde, moeilijk onder woorden te brengen.
't Is een oude film, uit 1962 alweer. Luis Bunuel is de maker. Spaanse film  'El angel exterminator'.
Eind 19e begin 20e eeuw. Een groot gezelschap heeft zojuist een toneelvoorstelling bijgewoond. Allen vertrekken naar een groot landhuis. Marmer, kandelaars, gedekte tafels. Het puissant rijke gezelschap dineert, converseert in overtreffende trap. Zij zwelgen in hun rijkdom en zelfgenoegzaamheid.
Als de avond op haar einde loopt vertrekken de eerste gasten. Echter bij de drempel van de dinerkamer gekomen, keren zij zich om en komen terug. Niets aan de hand, tot dat meerdere gasten de ruimte niet blijken kunnen te verlaten.
Met de nodige alcohol wordt aanvankelijk de situatie geaccepteerd. Later ontstaan er irritaties, de gesprekken, de gekozen taal, het niveau daalt zienderogen. Kledingstukken worden uitgetrokken, men plast in bloemenvazen, handtastelijkheden van sexuele en agressieve aard. Het hele gezelschap verandert naar totale anarchie, in beesten.
Ondanks dat mijn geheugen de film nog aardig weet te reproduceren moet ik de film toch nog maar eens op gaan zoeken.
Aan de andere kant is ie nog zo actueel dat ik het thema nog regelmatig om me heen zie.
Daar hoef ik dan weer niet over te mijmeren.

6 opmerkingen:

appelvrouw zei

Ben ik blij dat ik nooit naar etentjes ga. of naar indrukwekkende films. Maar lekker alleen zit te mijmeren over voorrbije jaren.

jacoponesr zei

"Aan de andere kant is ie nog zo actueel dat ik het thema nog regelmatig om me heen zie."
Is dat echt waar Simon? In wat voor land leef jij? ;-0

kuifjesimon zei

Appeltje ... mijmeren in de herfstwind, bingo ;-)

kuifjesimon zei

André: zo af en toe als ik de hedonisten ontmoet .... niet te filmen.

lebonton zei

juist, bunuel, de sfeerman.

kuifjesimon zei

Ha Ton: mede-kenner !!