dinsdag 11 oktober 2011

Leven in Frankrijk : De winden waaien om de rotsen

Gisteravond laat begon het al door te waaien. Vannacht harder en harder, het dak kraakte.
Vanmorgen bulderde de wind en gierde rondom het huis. Een zinken emmer was omgewaaid en rolde rammelend over de cour. Het luik van de badkamer was losgeschoten en bonkte tegen de muur. De bomen achterin de tuin zwiepten en schudden hun bladeren af.
Kijk. Bij zulk weer moet je niet thuis blijven zitten. Dat weten we zonder te zeggen.
Douchen, ontbijten, koffie, eerste shaggie, alles in een kwartier en dan hups de auto in.
Krijtrotsen we komen er aan.
Beukende golven, opspattend achuim, sliertende wolken en krijsend hangende meeuwen.
Krom lopen tegen de wind. Nat van de zeespetters, zout op je huid.
Vluchten voor een zwarte kletterbui. De mevrouw van de kroeg ziet ons aankomen en houdt de deur open.
Zoals altijd staat Erik Satie weer op ... tijd voor een calvados.

15 opmerkingen:

fulps zei

Na vijftig jaar pianoles geven waarbij Satie bij nagenoeg iedere leerling voorbijkwam ontwijk ik deze muziek, weer of geen weer.

wereldenverwondering zei

Zo, dat is boffen. Als je in Frankrijk bent. Vlak bij de krijtrotsen. Het hoofd kan leeg waaien en er is weer plaats voor nog meer prachtige verhalen over het langzame leven op het Franse platteland.
Ik zat meteen in sfeer door jouw puike beschrijving.
Groet.

kuifjesimon zei

Haha Fulps, ik zal het er met kroegmevouw over hebben ;-)

kuifjesimon zei

Rein: "zoals de wind waait zo waait mijn hoofd ' ;-))

aanwezigindezestap zei

Prachtige sfeertekening

kuifjesimon zei

Merci Joost.

ingridvandenbergh zei

Je bent te benijden. En dan ook nog Satie. Een gymnopedie is wel wat traag voor het beeld dat je schept maar misschien speelden ze een ander stuk van hem?

Joost Lips zei

Je komt voor in mijn laatste blog; ik zend je dit graag:
http://aanwezigindezestap.wordpress.com/2011/10/11/als-de-%e2%80%98brrr%e2%80%99-in-de-maand-is/
De webtitel van mijn blog doe jij in je taal steeds eer aan; warme groet.

Joost Lips zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
kuifjesimon zei

Dank je Ingrid; contrast tussen beukende wind en de sereniteit van Satie .... en de zachtheid van een oude calvados ;-)

kuifjesimon zei

Joost ik kom buurten.

aadverbaast zei

Wind mee of wind tegen? Dat zijn zo van die vragen die zich slechts met een Calvadosje te beantwoorden zijn.

kuifjesimon zei

Het was een 'opbokswind' dat had die kroegmevrouw goed gezien ;-)

DagEnDauw zei

Nagenoeg uit je vel waaien,... met een windjack opengehouden en de slippen tussen je knuisten geklemd tegen de wind in gaan liggen... haast horizontaal, en nog het gevoel hebben zó meteen weg te zullen vliegen. Ik herinner het me allemaal van uitstapjes naar Cape Blanc Nez; hoe stevig de stormen daar wel tekeer gaan. Volgens mij was jij er ook in de buurt.

kuifjesimon zei

D&D: even wat zuidelijker, onder le Crotoy.