donderdag 6 oktober 2011

Leven in Frankrijk: Allemaal vragen met een visie

Ik had m'n kont nog niet neergezet op de kruk of de mannen staakten hun gesprek en keken me vragend aan.
"Huh?" deed ik en knikte naar Jean Pierre achter de tap.
"Wat weet jij van die Stief Jops?" begon Alain.
"Is de wereld nu verloren?" vulde René aan.
Gloeiende, gloeiende, dacht ik, ben ik net die ellende op de t.v. thuis ontvlucht, beginnen ze er hier ook al over.
" 't Was toch een visionair " opperde Pascal " de man die de wereld heeft veranderd".
Ik gebaarde naar Jean Pierre dat ik ook wel een jenevertje bij mijn bier wilde drinken.
"Heb jij ook van die dingen, die apparaten, die pets ?" Voor ik antwoorden legden de mannen hun mobiele telefoons op de bar, vergeleken de mogelijkheden. Er door kunnen praten, dat was het belangrijkste was hun mening. Toen ging het over de computers thuis, leuk om iets op te zoeken, maar verder ...
"Hij, die Stief, ging wel steeds verder " zei Pascal, de jongste van het spul. "elke twee jaar een ander apparaat met nog meer mogelijkheden " Hij keek er triomfantelijk bij.
"Was die andere dan niet meer goed ?" wilde René weten, "en wat kost dat dan wel niet ?" Bij het horen van de bedragen liet hij bijna zijn glas vallen: "Wat een zotteklap" kon hij nog net uitbrengen en zijn ogen draaiden wild.
"Het zijn gadgets" zei René heel zachtjes, en dat was maar goed ook.
"Een visionair is iemand met een visie" begon Alain (hij heeft gestudeerd).
"Jaaaa", zei oude Bernard, " zoals Ghandi, de Dalai Lama, Nelson Mandela, om er maar een paar te noemen.
Het was doodstil. Bernard kreeg er een kleur van, zijn lip trilde, schoof zijn pet heen en weer, "mensen die nadenken over oplossingen over vrede, honger, het milieu en dat soort dingen".
Het bleef stil. Die ouwe Bernard toch.
De mobiel van Pascal ging, hij wist niet hoe snel hij hem uit moest zetten.

16 opmerkingen:

fulps zei

Wonderschone waarneming.

reinejragolo zei

Als het gezellig is dan druk ik ook altijd de telefoon weg als ik denk dat moeders de piepers gaar heeft.

hartenziel zei

Toe maar zeg, visionair
denk dat vele jonge mensen dank zij hem flink in de schulden zitten

kuifjesimon zei

Fulps: Bingo ;-)

kuifjesimon zei

Reine: laat staan de 'rapen' ;-)

kuifjesimon zei

Assyke: ik hoorde dat het nagelaten vermogen van de 'visionair' zo'n 7 miljard zou bedragen !!

DagEnDauw zei

Ik ben even komen kennis maken, en... wat heb ik genoten van dit blogje.
Ik treed Fulps helemaal bij en vind het antwoord dat ik zojuist argeloos voor je neerschreef bij mijn aquarel, plots nog zoveel passender :-)

Maak er ginds in Frankrijk een fijne dag van. Ook hier schijnt opnieuw wat zon.

- Dauw -

aadverbaast zei

met hele brede glimlach gelezen!

kuifjesimon zei

D&D: merci voor compliment en de mooie dag ;-)

kuifjesimon zei

Aad: foei, bij zulk een ernstige questie ;-)

Hanneke in Hanoi zei

prachtig toch, dat je met een telefoon ook nog kunt bellen!

johanneshvd zei

Doch, heer K. Simon, prijs uzelf: ge hebt nog immer de Tele-Visie... ;-)

kuifjesimon zei

Ha MO: m'n nazaten fronsen hun wenkbrauwen ;-)

kuifjesimon zei

Heer Johan: hoe heerlijk is het om ver te kijken ;-)

brekebeen zei

Het bellen is een lastig onderdeel geworden. Zeker i mijn dalletje, daar lukt het niet meer.
Wat een mooie transcipties maak je om het patois weer te geven...Koefje simong

kuifjesimon zei

Dag Chiel: alleen m'n ouwe nokia doet het hier !!! Ook in het patois ;-))