dinsdag 18 oktober 2011

Leven in Frankrijk : Allemaal dingen

't Was me het weekendje wel ! Allemaal blauwe luchten, heleboel zonneschijn. Dus lekker tuintje doen en boekje lezen, de laatste van Murakami. Dat boekje heet 'Slaap', kwam dat effe goed uit.
Zit ik net te lezen komt m'n goede vriend André de tuin in lopen, we kletsen wat. Ik vraag hem naar onze gezamenlijke kennis Pierre. Ziek geweest, geopereerd, maar weer opgeknapt. Nou nee dus. Pierre was soms wel eens wat manisch. Vorige week helemaal doorgeslagen, veel tumult gemaakt, opgepakt door de politie en nu zit hij in de gevangenis. Ik was er helemaal ondersteboven van.
André en zijn vrouw nodigen ons uit om morgen uit eten te gaan; leuk in B. restaurantje aan de zee, langs niet geweest. We klinken op een gezellige avond.
Hij vertrekt en ik lees verder in mijn boek.
Als ik eind van de middag net naar binnen wil gaan komt André weer aan lopen. Grote grijns op zijn gezicht en een krant in zijn handen. "Hier, lees eens" gebiedt hij. Een foto van een afgebrand gebouw. Ik kijk hem verbaasd aan, ik zie wat bekende contouren.
" Afgebrand, helemaal ". Daar ging ons restaurant en ons etentje.  Met een 'komen jullie morgenavond maar bij ons eten' vertrekt hij weer. Ik keek nog steeds verbaasd naar de foto in de krant.
De andere morgen, weer alles blauw en lekker warm. We doen een paar boodschappen in het naburige dorp. Als we terugkomen ligt er een briefje op het tafeltje bij de voordeur. 't Is van de zus van André. Zijn vrouw is vannacht met spoed opgenomen in het ziekenhuis, het etentje gaat dus niet door.
Ik kijk naar de lucht, ik verwacht donkere wolken, maar die zijn er gelukkig niet.
Dan koken we lekker zelf wel een prakje vanavond. Goed gemutst gaan we de keuken in.
Halverwege stopt de gasfles ermee. Geen nood, in de schuur staat een reserve. Niet dus ! Glad vergeten een reservefles te kopen. En de gasboer is nu al gesloten.
Met lange tanden eten we een half rauwe, tja wat is het eigenlijk ?
Op het journaal zegt de weermevrouw dat het weer gaat veranderen: bewolkt en regen.
Tja, vertel mij wat !!

14 opmerkingen:

jacoponesr zei

Tja Simon, het valt niet mee. Maar één troost: je kan er een goed stukje over schrijven. ;-)

DagEnDauw zei

Weergaloos verslag. De werkelijkheid overtreft zoals altijd de fictie.

kuifjesimon zei

Tklopt Jaco; het zal toch niet aan de herfst liggen ;-) Enfin, vandaag effe een daggie rust ;-)

kuifjesimon zei

D&D: vandaag ramen en deuren gesloten ;-))

aanwezigindezestap zei

Met smaak gelezen.

annettelemaire zei

Leest lekker weg..respect Simon

kuifjesimon zei

Joost: dank voor het 'smaken' ;-)

kuifjesimon zei

Annette: dank je wel voor je compliment !!

appelvrouw zei

In zo'n geval zit er niets anders op dan alleen het gare deel op te eten, dat heb ik geleerd op kamp.
Jullie hebben overigens dit kunnen voorkomen als jullie op de voortekenen hadden vertrouwd, het hing al in de lucht.

kuifjesimon zei

Mais oui femme des pommes; khad beter naar de franse Erwin Krol moeten luisteren.
Trouwens appels hangen ook in de lucht ;-)

Glaswerk zei

En dan was vanochtend zeker ook nog het filterzakje gescheurd tijdens het koffiezetten.

kuifjesimon zei

Willem: stel je voor dat ik met mijn goeie been uit het verkeerde bed zou zijn gestapt ;-)

Catharina zei

Ha Simon, ik hoop dat het de volgende dag beter werd!

kuifjesimon zei

Karin: en toen ....toen scheen de zon weer !