donderdag 29 september 2011

Leven in Frankrijk : Verloren naamgenoot

Met mijn handen in mijn zakken slenter ik doelloos over ons landweggetje. Drukkend warm, strak blauwe lucht, ganzen vliegen in V-formatie richting zuiden.
Ik schop een steentje vooruit, het ploft verderop neer, twee keer een stofwolkje. Het is doelloos weer ... heerlijk.
Net als bij ons staan ook bij de buren de ramen en deuren open. Warmte je huis in, het vocht eruit.
Oude buurvrouw Jeanne staat voor haar geopende raam, druk gebarend, ze heeft de telefoon in haar hand, zo'n oude zwarte van bakeliet. Ze praat hard en ze wenkt mij.
Dwars door haar gesprek heen zegt ze tegen mij: "Mijn broer is dood!"
Ik schrik, buig voorover en leg mijn hand op haar lege hand die op de vensterbank rust. Ze knikt en is weer volop in haar telefoongesprek.
Ik aarzel wat te doen. Er flitst door mijn hoofd dat zij helemaal geen contact meer had met die broer omdat 'ie helemaal in het zuiden woont'.
Net als ik mij om wil draaien en mijn doelloze gang wil voortzetten hoor ik dat het gesprek naar een einde gaat. "Bon courage" vertrouwt Jeanne luid aan de telefoon toe.
Ze draait zich om en legt de hoorn op het toestel.
Ik condoleer haar en vraag naar de voorbije omstandigheden van de dode broer. Ze kijkt even in de verte, haalt dan haar schouders een beetje op. Hij was oud, ziek en ze hadden elkaar al jaren niet gezien. "Ik zal een kaart kopen voor zijn familie" zegt ze aarzelend.
Dan barst ze in snikken uit. "Hij heette ook Simon."
Ik pak haar gerimpelde handen.

Je hebt zo van die dagen, warm, ogenschijnlijk doelloos. Ganzen trekken naar het zuiden, heggemusjes badderen in het zand.

7 opmerkingen:

aadverbaast zei

Mooie sfeertekening heb je neergezet Simon. Er zijn zo van die dagen.

kuifjesimon zei

Dank je Aad, memorabele dagen, zelfs de doelloze.

jacoponesr zei

Das mooi Simon. Gewoon leven, en zo boeiend.

kuifjesimon zei

Klopt André, ook al lijkt zo'n dag doelloos.

Joost Lips zei

Prachtig geschreven weer Simon;
kwam hier weer graag.

kuifjesimon zei

Ha Joost; zeer bedankt voor je compliment !

appelvrouw zei

Doelloos, bakkeliet, dood en tranen.
Valt er meer te zeggen?