donderdag 1 september 2011

Leven in Frankrijk: Van oude mensen en bovenal dingen die voorbij gaan.

Mijn computer heb ik al zo'n jaar of zes zeven. De laatste tijd echter .... Als ik hem 's morgens aanzet kan ik rustig eerst gaan douchen, scheren, ontbijtje nuttigen, eer er iets op het beeldscherm komt. Vervolgens begint er een oorverdovend geraas wat meer doet denken aan een F-16 op vol start vermogen. Daarna duurt het even als ik een lettertje heb aangetikt en dan vervolgens op het beeldscherm verschijnt.
Lachen, gieren. brullen, die kinderen van mij. Hopeloos ouderwets die ouwe ! Een laptop dan ..., ze komen niet meer bij. Ik moet minstens een of ander 'pad' of 'pod' nemen. Er worden verschillende plastic plankjes op tafel gelegd, er wordt met vingers op beeldscherm geprikt, kleurrige beelden flitsen heen en weer. Op mijn vraag waar het toetsenbord is, worden de broeken nat geplast, de dijen beurs geslagen.
Nu heb ik ook nog een ouwe prepaid Nokia. Daarvan wil de accu niet meer opladen. Weer komen er allerlei plastieke gevallen op tafel.
Haha, nu heb ik lol. Mijn mobiel doet het altijd in Frankrijk, en die van 'hullie' ... Nee, dan lopen ze naar het eind van de straat omdat ze daar pas onder de lantaarnpaal bereik hebben. Maar ja, de mijne is nu ook bijna dood.
Ik wil geen nieuwe die ook foto's kan maken, ik heb al een fototoestel. Ik wil geen nieuwe met een gps, ik heb al een tomtom in de auto. Ik hoef ook geen buienradar, ik heb al een paraplui.
Ook ben ik nog lang geen 65, voor mijn nazaten ben ik hopeloos verloren.
Ik loop naar buiten.
Oude buurman Bernard zegt: "Wat kijk je moeilijk"
Ik vetel hem mijn relaas. Hij krabt onder zijn pet.
"Weet je wat jij moet, je moet een moestuin nemen".
Hij steekt zijn riek in de grond en schept er een maaltje aardappels uit.
Het leven kan ook heerlijk zijn.


17 opmerkingen:

panoramiq zei

Laat ze maar lachen, straks koop je het modernste van het modernste en ga je in een Cloud zitten (als je snapt wat ik bedoel !)

kuifjesimon zei

Marleen; kben regelmatig in de wolken (alleen niet elektronies;-)))

Annet Lemaire zei

Ja herkenbaar met een rustgevend end....

kuifjesimon zei

Dag Annet: Louis Couperus schreef het in 1906 al: Van oude mensen en dingen die voorbij gaan.
Dat geldt toch niet voor ons ;-))

lebonton zei

de gelukzaligheid die eenvoud heet

kuifjesimon zei

Helemaal gelijk Ton !!!

johanneshvd zei

Het lijkt mij toch het beste om maar akkers te gaan bewerken, heer K. Simon. En iedere dag een koe melken.
Daar bent ge beter mee uit dan met pod's en pad's... ;-)

johanneshvd zei

Overigens, heer K. Simon, heb ik gezien bij anderen die een WPblog hebben, dat er bij inloggen nog een ander blok staat: guest.
Via die knop kunt ge ook inloggen. Ge dient dan wel eerst uw gehele doopceel in te vullen... ;-)

Athy zei

Zulke kinderen heb ik ook.Je moet bij de tijd blijven, ma, zeiden ze.En dat deed ik.Toen ik iets niet snapte en wat vroeg, zeiden ze, tja, jouw computer, moet je echt zelf uitvinden, dat is beter...Groet!!

Karin zei

Ach deze 'ouwe' kan aardig bloggen!


(nu nog leren om er af en toe een footootje bij te zetten)

kuifjesimon zei

Jaja heer Johan, een koe, een computer en een guest ... daar kan ik wel wat mee ;-)

kuifjesimon zei

Ahty, achter het behang zou je ze plakken ;-)

kuifjesimon zei

Karin; en dat op mijn leeftijd ;-)
met zonder Kodak ;-)

Johan HvD zei

Ach ja, Heer K. Simon, tijdens het koeien melken kunt ge er een computer bij zetten omde zaak te volgen èn ge kunt allerlei gasten ontvangen. Om te helpen melken, bijvoorbeeld... =:-|

(met als woordverificatie: typhark, een voorteken of een achterteken... :-)

jacoponesr zei

Simon, jij hebt een wijze buurman.

kuifjesimon zei

Heer Johan: tja tiepes voor zoon oude hark.

kuifjesimon zei

Jaco: of op z'nFrans: education permanente !!