maandag 19 september 2011

Leven in Frankrijk : Kunst kijken met Joost (niet doen!)

Het is al weer een week of twee geleden, dat ik binnen viel in een uitzending van De wereld draait door. Het was geloof ik de eerste van het nieuwe seizoen. Matthijs had zijn haar geverfd (vond ik, maar mijn partner haalde haar schouders op). Hij kletterde weer als van ouds met ratelende zinnen, en bovenal bijzinnen. Bijzit Jan Mulder vertoonde weer zijn al jarenlang bekende trucje van kwasi gemopper en o zo gespeelde ongeinteresseerdheid. Ja hoor ... lekker doordraaien.
Omdat ik zelf ook graag mopper, zeker op dit progranmna, bleef ik nog even zitten (anders weet je niet waarover je moppert). Ongenoegen naast mij op de bank.
Ik had hem al zien zitten in het publiek: Joost Zwagerman.
"Hij zal toch niet net als vorig seizoen, iets over kunst gaan vertellen?" riep ik hardop. Ssst klonk het naast mij.
Het angstig vermoeden kwam uit, en ik bleef toch maar weer even zitten.
De door zich zelf en door Matthijs benoemde kunstkritikus nam plaats en oreerde dat het een aard had. Talloze beelden, werden (mij) onsamenhangend en op een onmogelijke manier aan elkaar gesmeed. Steeds schilderijen in paren van twee, die dan iets samen moesten hebben, rijp en groen. De woorden- en plaatjesbrij duizelden en .... Matthijs hing aan de lippen van Joost. Hij viel hem niet eens in de rede, wat hij bij andere gasten altijd doet.
De klapper zat natuurlijk aan het eind van het betoog. De kunstkenner verbond een foto van de Noorse massamoordenaar in rode trui met veiligheidsriem, met een renaissance portret van een edelman in rode tuniek met eveneens een zwarte band.
Joost kraaide van genot, en ik gleed van zoveel onbenul bijna van de bank af.
In grommende stilte heb ik de avond verder doorgebracht.

12 opmerkingen:

Glaswerk zei

Kuifje, TV kijken blijft nou eenmaal afzien.

Inmiddels helemaal opgeknapt?

kuifjesimon zei

Ha Willem: Lyme lijkt te zijn vertrokken, weer boven 'Jean', nog wel bloedcontrole of de bacterie echt weg is.
Dank
simongroet

marjelleblogt zei

'You took the words right out of my mouth'. ;) M.a.w. ik herken me geheel in je observaties (in plain Dutch).

Ragfijn zei

Er zit één nadeel aan dit programma, het bestaat.

Maar ook één voordeel, de tijd waarop het wordt uitgezonden. Ik zal het in het kort uitleggen; zit er een vuiltje in bv. een mosselmaaltijd (er zit een slechterik tussen) knip ik hem even aan, waarna de gehele maaltijd - zonder daarvoor ook maar enige moeite te hoeven doen - spontaan, en met de meeste haast, voor een nieuw fris weltevreden zorgt!

Groet van Rag

Vrederat zei

Kuifje ik deel je ervaring volledig.
Die Swagerman heeft er werkelijk geen snars van begrepen.
Hij werd geintroduceerd onder het motto: Jammer dat Pierre Janssen dood is, laten we eens trachten iets te reincarneren.
Welaan : De gelijkenis tussen Pierre en Joost lijkt me ongeveer net zo groot als tussen Bob Dylan en mijn betovergrootmoeder uit Tietjonksteradiel.
Wat een totale afgang inderdaad.

kuifjesimon zei

Marjella: bingo (met Meatloaf)

kuifjesimon zei

Ha Rag: een 'fris weltevreden' waar vind je dat tegenwoordig nog ;-)
simongroet

kuifjesimon zei

Simen: en (godbetere) heeft die Joost de volgende dag ook nog een gehele pagina in de Volkskrant ... over hetzelfde onderwerp !!

johanneshvd zei

Wanneer u nu een goed glas Klappermelk had genuttigd, heer K. Simon, dan was dat alles niet gebeurd, denk ik...

kuifjesimon zei

Maar Heer Johan: ik woon nie in die 'ouw Transvaal'nie ;-)

lebonton zei

alsof je het hebt opgeroepen (hij zal toch niet weer..)

kuifjesimon zei

Ton: uit die televisie ;-)))