woensdag 14 september 2011

Leven in Frankrijk: Herfstzon, dolle boel

De oranje herfstzon gleed gistermorgen over de heuvels het dal in. Ramen en deuren gingen open. De jassen konden rustig aan de kapstok blijven hangen.
Op de cour werden wat bruine bladeren van de plantjes afgetrokken. De geraniums staan nog steeds in volle bloei. Hoe al die andere bloemplanten heten, geen flauw idee, maar mooi zijn ze. Er zijn wat krijgertjes bij. Van Marie Louise, zij komt regelmatig inspecteren en knikt dan tevreden.
De zon klimt wat en schijnt op het huis, aan de voorkant. Mooie lange schaduwen.
Twee mensen, twee stoeltjes, twee koffie. We zwaaien naar Raymond die met zijn ouwe pruttelende tractor voorbij gaat. We steken onze handen op naar Philippe, die met een riek passeert. "Ca va?" Domme vraag.
Bij de tweede koffie gaan de vesten uit en de mouwtjes van de t.shirts omhoog.
Daar komt Serge aangelopen, mompelt wat. Hij is de houtboer, doodverlegen, mensenschuw zeggen hier. Zijn mompel betekend of we nog hout willen. Ik wijs naar de kleine stapel. "Morgen dan maar" lispelt hij en draait zich om. "Wel droog hout hè" roep ik hem na, hij reageert niet.
Arlette komt op de fiets voorbij, honing halen bij Jean André. Haar decollecté hangt nog dieper dan gewoonlijk.
Als het gele bestelautootje van La Poste stopt is het bijna twaalf uur. De postbode knikt, heeft geen post voor ons. Hij rijdt door, op weg naar de kroeg.
Het wordt warmer en warmer, lomer en lomer.
Gisteren had ik me voorgenomen vandaag te gaan schilderen.
Vandaag is het net zo'n dag als gisteren.
Morgen ook, denk ik.

16 opmerkingen:

appelvrouw zei

Het klinkt alsof ik naar een heel rustige film zit te kijken met mooie beelden die niet flitsen of razen.

kuifjesimon zei

Appeltje: je hebt 'm helemaal te pakken ;-)
simongroet

hartenziel zei

lome dagschildering...
heb je toch geschilderd:)


maar je verwijzing naar aanleiding van mijn blog begrijp ik niet, of het zou moeten slaan op Een zwijgende man:)

kuifjesimon zei

Assyke: inderdaad, toch geschilderd, goed gezien !!
Ik vind 'zwijgende man' ook een goeie!
simongroet

svara zei

heerlijk....
zo eenvoudig kan het leven zijn
(meneer lyme ook in rust?)

selma zei

Dieu & déesse in F. bestaat dus...

Ragfijn zei

Een heerlijk uitzichtje op het linnen. Ik blijf nog wat zitten Simon, als je het goed vindt, al was het maar om nog wat naar de geluiden te kijken ...

Groet van Rag

marjelleblogt zei

Heerlijk, zonderjasweer, Kuifje, dat wil ik elke dag.
Lekker loom beschreven...

Glaswerk zei

Dat schiet lekker op zo...

kuifjesimon zei

Svara: w.s. door de rust is Lyme (hopelijk voor goed) verdwenen.

kuifjesimon zei

Selma: naturellement ;-)

kuifjesimon zei

Rag: ik zal heeeel zachtjes neuriën, het weer is er naar ;-)

kuifjesimon zei

Ach Marjelle, de wereld gaat aan vlijt ten onder ;-)

kuifjesimon zei

Willem, heb je nog effe ?? ;-))

Johan HvD zei

Het heeft wel iets weg van de alom bekende Monsieur Hulot, heer K. Simon. U kent het waarschijnlijk wel,"Les vacances de Monsieur Hulot".
Maar dan zonder vuurwerk...

kuifjesimon zei

Ach heer Johan, op zulke dagen voel ik mij een beetje monsieur Hulot ;-)