dinsdag 27 september 2011

Leven in Frankrijk : Doorkijk model

Ik schreef al eerder over Cyril. Boomlang, bierbuik, kale kop met een enkele tand erin.
Wij zijn broeders in de kunst. Ondanks zijn robuuste verschijning schildert hij landschappen met peilloze diepten. Cyril, heruitvinder van het impressionisme.
Ik ken hem eigenlijk niet anders dan alleen. Behalve in de kroeg van zijn dorp dan.
Via via hoorde ik dat Cyril een vriendin zou hebben en die zou zelfs bij hem wonen.
Verwonderd en nieuwgierig besloot ik maar eens bij mijn oude kameraad op bezoek te gaan. Naar zijn huishut, overwoekerd, en binnen een rotzooi, waar Francis Bacon jaloers op zou zijn geworden.
Ik parkeerde mijn auto bij zijn laantje en liep het pad op. Er groeide warempel bloemen, en niet eens allemaal wilde.
Ik hoorde keiharde muziek, gegil, hard lachen en ruzie. Kortom Cyril was thuis.
Zwaaiend met een bierfles kwam hij op me aflopen. Omhelsde me, sloeg me op de schouders.
"Kom hier hoer" brulde hij naar binnen, "hier is Simon". Op hoge hakken kwam een meisjesvrouw naar buiten, in bikini. Zoiets magers had ik nog nooit gezien. Haar bovenstukje omvatte niets, en haar broekje bleef hangen op de vooruitstekende botten van haar heupen.
"Brigitte" stelde ze zich voor en ze hikte erbij.
"Ik schilder jongen de laatste tijd, dat wijf doet me goed" en hij kletste op haar achterste, ze kirde.
Binnen liet hij zijn nieuwste werken zien. Allemaal Brigittes. Subtiele beelden. Prachtig. Ik keek er ademloos naar, stil van het contrast.
" Kom en nou gane we eten, en lekker." Cyril duwde me naar buiten, naar de grote tafel. Gooide de lege flessen in het gras en zetten er nieuwe neer.
" Dat wijf is kok geweest, dat wil je niet weten."
Ik moest er aan geloven en vond het best.

10 opmerkingen:

de Stripman zei

Mooi verhaal ! Maar een magere kok...

kuifjesimon zei

Strip: Stokbrood met gebakken uien ;-)

de Stripman zei

Daar word je ook niet dik van...;o)

kuifjesimon zei

Maar 't past wel in hun straatje ;-)

Ragfijn zei

Een lat zien en aan Bacon denken ... Ik drink ook maar n's een flesje(s) mee, de schade blijft beperkt, ik zie doeken met Giacometti's ;)

Schiet toch eens een plaatje van een van zijn doeken!

Groet van Rag

kuifjesimon zei

Rag: Giacometti en stokbroden ... ik drink mee (zou Francis trouwens ook doen;-))

Glaswerk zei

Broodmager?
Passen daar dan gebakken uien op?

kuifjesimon zei

Tja Willem, op zulke momenten mis je wel het vlees natuurlijk. Kbedoel wat is een BigMac zonder ... ;-)

lebonton zei

'.. je wil het niet weten ..'
en toch vertelt hij het.

kuifjesimon zei

Ton: en dan ook nog: 'of ik wel wilde weten ;-))