vrijdag 5 augustus 2011

Leven in Frankrijk : Hoe men sterft (een nieuwe Emile Zola)

Dacht ik alles te hebben van Emile Zola (in het nederlands) komt er opeens een boekje uit met 5 korte verhalen. Binnen een seconde bestelt, naturellement; tkost maar 9 euro.
Gisteren kwam het werkje binnen Vijf korte verhalen over het stervenproces in vijf verschillende sociale klassen. Zoals bijna altijd: subliem neergezet. Dat vond ook Vincent van Gogh. Hij schrijf aan Anthon van Rappard: 'Toch las ik van Zola een beschrijving van een boerenkerkhof en een sterfbed en begrafenis van een oud boertje, zoo mooi als of 't Millets waren'.
Uitgeverij Voetnoot geeft zo'n 25-tal werken uit van de bekendste franse schrijvers; mij onbekend dus ik heb nog effe te gaan.
Werkje van Zola heet "Hoe men sterft"
Daar kan ik nu bijna over meepraten, maar dan meer "Hoe men lijdt"
Al anderhalve week gierende pijn van spierontstekingen in m'n poten; steeds maar zoeken naar medicijnen die echt helpen; een lul van een arts.
Verder een computer die zo traag is, dat het bijna geen verschil maakt of je hem nou opstart of uitschakelt en geluiden maakt alsof je langs de 'bulderbaan' staat.
Voor morgen wordt er weer klote weer voorspeld, dat zag ik net.
En er staat ook weer een crisis voor de deur, zeiden ze op het andere net.
Kben een week geleden gestopt met roken.

13 opmerkingen:

aadverbaast zei

Het zzit allemaal niet mee. Hobbel je van de ene crisis naar de andere, blijf je nog zitten met verrekte spierpijn ook.
Misschien eens gewoon helemaal opnieuw beginnen?

kuifjesimon zei

Aad: ik denk zelfs af en toe aan bidden ;-)

Zij zei

Hee Simon, gewoon veel water drinken en het vuur laten staan :) heb ik pasgeleden gelezen in het boek met de titel: 'Je bent niet ziek, je hebt dorst!'
Water het goedkoopste medicijn. Wat wil je nu nog meer! Ondertussen, beterschap!...

kuifjesimon zei

Haha Lidy; dat klinkt mij en zeker Jean Pierre de kroegbaas als muziek in de oren. Oh .. water zei je ;-)

marjelleblogt zei

Ja, als je zelfs af en toe aan bidden denkt, dan moet het wel heel erg zijn. ;-)
Maar even serieus, veel sterkte! Ik weet hoe vervelend (langdurige) pijn is.
P.S. Ik had je reactie gelezen en heb je een mailtje gestuurd.

Ragfijn zei

Drie jaar stopte ik met roken, maar nu,
na het lezen van dees pijn
restte mij niets anders dan,
er zal vast nog wel
een bar/tabac geopend zijn ... ;(

Groet van Rag

appelvrouw zei

Gelukkig is dat leven in Frankrijk ver van mijn bed.
Heb wel eens gehoord dat je je poten in je nek moet leggen.
Zelf "zweer" ik bij tramadol.

kuifjesimon zei

Appel: vanuit ziekenhuis vannacht nu ook dat spul. We wachten af

lebonton zei

vivre, c'est mourir un peu

Kogure zei

Simon, dat krijg je als je stopt met roken ;-)

Kogure zei

Simon, dat krijg je als je stopt met roken ;-)

Jaco wenst je sterkte

kuifjesimon zei

Ja Ton ... dat heb ik achteraf gezien wel ervaren. Vivre en mouriren lagen dicht bij elkaar ;-))

kuifjesimon zei

Jaco: kheb inmiddels er weer flink de fik ingestoken !!!