maandag 18 juli 2011

Leven in Frankrijk : Van weg en weer terug

Wat een mens in al die weken allemaal niet tegen komt ...
Oude buurman Bernard heeft een paar van onze Opperdoezer aardappels in zijn moestuin geplant en de nieuwe oogst staat vanavond op ons bord.
Drukke presentatie van het boek van andere buurman Alain over de geschiedenis van ons dorp ("leuk dat jullie je ook daarin interesseren, zei de burgemeester)
Het bejaarde echtpaar, keurig in de kleren, om 10 uur 's morgens kraslotend in de kroeg; hij bier, zij rosé, gratis bakje pinda's.
In de hoofdstraat is een stuk riool vervangen, de straat was wel vier dagen open gebroken.
Oh ja, in H. is een rotonde aangelegd, niemand weet waarvoor en waarom, de weg loopt nog steeds rechtdoor.
Serge heeft al drie keer gevraagd wanneer ik denk een nieuwe voorraad hout nodig te hebben.
George is een kunstschilder met retraite; woonde en werkte in St.Tropez. Bonte en kleurige man net als zijn werk.  We zijn nu vriendjes.
Met de tent een week aan de rivier de Creuse gestaan. Monet en Picabia waren me voor; George Sand ook niet te vergeten.
Wat doe jij zoal vroeg de man van de camping. "Vooral domme dingen" zei ik. Hij knikte en voor de rest van de dag zag ik hem niet meer.
Uitnodiging in de bus voor een (buiten)schilderconcours in een naburig dorp en de vraag om te exposeren.
Peut etre.
Verlangen naar haring ....
Terug in Nederland: haring veel te zout. En de kibbeling vergeven van de kruiden.
Iets voor mensen die zeggen koffie te lusten, maar er dan veel suiker en melk in gooien.
Dan weer terug ...
Domme dingen.
Ik kan nie anders.

24 opmerkingen:

de Stripman zei

Je hebt maar een druk leven...;o)

kuifjesimon zei

Ha Jan, dank voor je medeleven ;-)

jacoponesr zei

Voldoende stof dus om ons, hongerige bloggers, weer te voorzien van alle roddels van de afgelopen vijf weken.

Nooit geweten dat het lukt om Oppèrdouzes ook in Frankrijk te telen.

En krijgen we nu een foto van een van je schilderijen?

marjelleblogt zei

'"Vooral domme dingen" zei ik'. ;)
Blij dat je weer terug bent of had je er nog veel langer willen blijven (of iets daartussenin)?

martin zei

Lekker dom stukje weer.

kuifjesimon zei

Jaco: Bernard en ik snappen het ook niet. Wij gaan het proces nader bestuderen. Want een proces is het: een groeiproces, voila!

kuifjesimon zei

Marjelle ... domme dingen doen ik m'n eigen huissie in Pas de Calais, das toch ...he? niet dan !
En... voor domme dingen kom ik altijd tijd te kort, voila!;-)

kuifjesimon zei

Martin ... met jou kan ik ouweh .. praten !!

panoramiq zei

Op vakantie, dan weer terug thuis en terug in Nederland en dan weer terug ? Blij dat je weer terug bent.

Annet Lemaire zei

Wat je allemaal tegen komt:)

Sabrina Marz zei

Wat zijn "domme dingen" in het Frans?

ingridvandenbergh zei

ik houd het kort
je hebt het druk
(leuk druk)

kuifjesimon zei

Panoramiq: het lijkt op va et viens ... en dat is het dan ook ;-))

kuifjesimon zei

Annet: en ze praten nog Frans ook ;-))

kuifjesimon zei

Sabrina: het zelfde als in Nederland !!!

kuifjesimon zei

Ingrid; heerlijk warm gevoel, zo veel begrip .

hartenziel zei

je doet me denken aan buren die een vaste staplek hebben ergens op een camping en daar de helft van het jaar wonen, ik begrijp nooit hoe ze het volhouden dat dubbelleven

dat van jou snap ik al helemaal niet, raak je nooit eens in de war, dat je s´ochtends wakker wordt en niet weet waar je bent?

maar goed, dat gemopper komt van iemand die graag wortel schiet:))

kuifjesimon zei

hartenziel: klopt, niet weten waar ik ben. Nummer één van de domme dingen ;-)) Heerlijk, ik geniet er met volle teugen van.

hartenziel zei

hahaha dat geloof ik graag
frankrijk lijkt me ook een heerlijk land, vooral op het gebied van natuur en ontbijt

en dan de ruimte...

jij lijkt al helemaal ingeburgerd te zijn daar...

Karin zei

Ah you're back!

Business as usual.... geen touw aan vast te knopen.

kuifjesimon zei

Hartenziel: ik / wij voelen ons aardig "a la maison"

kuifjesimon zei

Maar Karin toch ... !!!

Hanneke in Hanoi zei

fijn dat je er weer bent!

kuifjesimon zei

Hanneke: merci beaucoup !!!