dinsdag 19 juli 2011

Leven in Frankrijk : Kijk een ..... eh

Toen het deze zomer nog mooi weer was. Zoals bijvoorbeeld onze vakantie. Dan ga je eens een daaggie naar het strand.
Nou dan kun je kiezen bij ons. Druk strand met veel troepwinkels er achter, langzaam aflopende zee. Minder druk zandstrand met duinen. Krijtrotsstranden of kiezelstranden.
We kozen voor de laatste. Hup dus naar Keien aan Zee. Een beetje vroeg, want het werd heet, dan heb je lekker plek.
Dat klopt, uitgestorven. Waar zullen we gaan zitten ?
De zee is nog ver weg, maar we weten tot hoe snel hij terug komt naar de kust.
Beetje kijken naar bootjes, pierenvangers, links in de verte rijzen krijtrotsen op en rechts komen duinen uit de ochtendmist, een mevrouw die haar hondje uit laat.
Kopje koffie, sigaretje, boekje, een zucht.
Inmiddels dwarrelt er zo nu en dan een franse strandbezoeker neer.
Begin van de middag, de zee komt langzaam op, zie ik op eens een zwarte stip in de zee.
En jawel hoor, een zeehond. Ik stoot Chris uit haar boek en samen turen we, wijzen we, zoomen met de camera in.
De Franse buren slaan ons weer gade.
Ik wijs naar de zee en roep: "C'est un ......."
Godsamme hoe heet zo'n beest ook al weer.

13 opmerkingen:

aadverbaast zei

"toen het nog zomer was.." Lijkt alweer zo'n tijd geleden.

hartenziel zei

sluit me aan bij de eerste reageerder:(((


en snapten die fransen wat je bedoelde of keerden ze hoofdschuddend terug naar hun bakbezigheden?

zeeschuim zei

hahahaha...een chien de mer... ;)

Glaswerk zei

Een chien du mer natuurlijk.

Dat ik als Brabander dat jou als ingewortelde Fransoos nog moet gaan vertellen ;-)

Glaswerk zei

Ik zie nu dat Zeeschuim er ook al verstand van heeft.

What's in a name...

kuifjesimon zei

AAd: volgens mij heeft Gerard Cox er ooit nog eens een liedje over gezongen ;-)

kuifjesimon zei

HartenzieL; "die zomer die begon zo watin mei" (zong Gerard Cox)

kuifjesimon zei

Ja eh Gala zeeschuim: en dan liet Neptunus hem zeker uit ;-))

kuifjesimon zei

Hartenenziel, Glas en Gala:
" c'est un phoque."

Ik heb namelijk altijd een woordenboek in mijn strandtas !!

Karin zei

Is het geen zomer meer? IK vind het prima zo, lekker koel :-)

kuifjesimon zei

Karin: die zeehond wil net als ik lekker zonnen op een (zand)bankje ;-))

zeeschuim zei

ha! weer wat geleerd...ik moet nog namelijk...richting Normandië op naar de huîtres ...mmmm...

kuifjesimon zei

Ook niet verkeerd Gala; wij zitten er net boven.
Wat ook heeeeeel erg lekker is, is : plie / limande. In het nederlands tongschar.
Mrrpppfff