donderdag 26 mei 2011

Leven in Frankrijk : Droge regen

De winter heeft oude buurman Bernard veel te lang geduurd. Dolgelukkig was hij toen eindelijk het voorjaar begon. Er werd gewied, geschoffeld, geplant en gepoot; dagenlang de kont omhoog. Praatjes voor tien en zijn gulle lach daverde weer door het dal.

De eerste groene puntjes kwamen al snel uit de grond. Met weidse gebaren werd verteld wat er zo allemaal zou moeten gaan groeien; om de drie soorten kwam de vraag of wij dat in dat verre Holland ook hebben.
"In de winkel wel" zei ik, "maar op het land zou ik het zo gauw niet weten."
Dat vindt Bernard nou humor, er wordt flink gelachen.

Vorige week verscheen er opeens een vogelverschrikker, meer een houten kruis met een blauwe kiel eromheen, een paar dagen later nog een; de helft van de moestuin gaat nu ook al schuil onder groene netten.
"Zijn dat je twee broers Bernard?"
Een beetje meesmuilend slofte hij  verder. "De vogels vreten alles op."
Gisteren en eergisteren is het een beetje bij het schoffelen gebleven, de wind deed de droge aarde tot stof opwaaien.
"Beetje droog hè?" Bernard trok zijn wenkbrauwen op en kwam al schoffelend mijn kant op. Ik vertelde hem dat ik gehoord had dat dit het droogste voorjaar sinds een eeuw is.
"Het lijkt zo zonder regen ook wel een eeuwigheid. De grote boeren sproeien, ik niet, ik vertrouw op de natuur". Hij veegde zwarte stofstrepen op zijn voorhoofd en samen keken we hoopvol omhoog naar de donker wordende lucht.
De eerste druppels vielen en maakten kleine plofjes op de stoffige voren en rolden naar beneden.
"Heb je niks an ... dat is droge regen" zei Bernard met een zucht. We knikten en gingen elk naar huis.

Even later zag ik Bernard voor het raam staan, hij keek naar boven en schudde zijn hoofd.

21 opmerkingen:

luuk1945 zei

Droge regen, mooi!
groet Luuk

kuifjesimon zei

Ha Luuk: wij voelen nog steeds geen nattigheid ;-)

marjelleblogt zei

Dat wilde ik ook zeggen, zie reactie Luuk. ;)ingsc
Nou laat het maar lekker regenen, maar dan wel liefst 's nachts.

marjelleblogt zei

Oeps, ik was m'n woordverificatiecode (moeilijk woord ;)) in het verkeerde vakje aan het typen. ;)

Karin zei

De regen hier vandaag is zonder meer NAT!

Karin zei

Wauw dat stond er in één keer! Niet te geloven. Bij Bart is het me vandaag niet gelukt.

beukmans zei

Ik vermoed dat het een lange stilte voor de storm is, binnenkort kan buurman waterplantjes planten.

kuifjesimon zei

Marjelle: ik heb het vannacht droog gehouden, maar als ik naar buiten kijk ;-))

kuifjesimon zei

Karin: een enkle druppie vannacht, nu schijnt de zon weer (en dat is ook wel lekker)

kuifjesimon zei

Beukmans: moet ik daar nu het weekend mee in ;-)))

ramireziblog zei

Precies, droge regen doet plof, natte regen doet blub...

kuifjesimon zei

Klopt Rami: blub maakt blubber en plof niet ;-)))

Annet Lemaire zei

Mooi Simon! Dat vertrouwen op de natuur van de boer klinkt zo geruststellend. Ik las een keer van/over Kader Abdollah (sommige dingen blijven je bij) dat de mensen daar in zijn land, zijn gebied niet vertrouwen op Moedertje Aarde omdat de aardkorst elk moment kan scheuren...
Ik weet trouwens niet of ze het daar ook hebben over Moeder Aarde. Misschien is het typisch Hollands?

Weer wat om op te zoeken:)

kuifjesimon zei

Annet: Kader A. mijn vrouw's favo.schrijver. Moedertje Aarde, vadertje Maan (?)

svara zei

= droge regen =
prachtige uitspraak die alles zegt
en mooi dat je dat ook echt hoort.

(die spamwoorden zijn ook vaak interessant in relatie tot wat ik net als reactie schreef.
nu moet ik intikken: jeding....
dat je dat oppikt is kennelijk je ding denk ik dan ;-))
maar nu ik deze toevoeging typ moet ik een ander woord invoegen....
groets

kuifjesimon zei

Svara: Kheb geen idee hoe ik dat "spamgedoe" moet verwijderen.

Annet Lemaire zei

Simon, Kuifje, ik ga een link maken maar hebben ze pas weer alles verandert op web-log, grrrrrt.....

pacopaintersatire zei

Mooi gezegd; droge regen

kuifjesimon zei

Dank je wel Paco; twordt al wat natter ;-))

brekebeen zei

Hi Simon, ik heb dit meen ik voorheen gelezen. Blijft een zeer herkenbaar en waar verhaal. Groet.

kuifjesimon zei

Klopt Brekebeen ( Chiel ??), m'n inspiratie is een beetje 'opgedroogd'