dinsdag 17 mei 2011

Leven in Frankrijk : Dood eten

De uitnodiging stond al een tijdje. Gaat van de week de telefoon: ik zit in een kookblad te kijken, het is aspergetijd. Vraag ik me af, lust jij eigenlijk wel asperges ?
Ik mompel dat dat nou niet bepaald mijn favoriete groente is. Chris kijkt mij vernietigend aan, tis haar smulpartij, en zucht diep.
Oh ja das waar, ik maak wel wat anders.
Kijk zoiets geeft weer hoop. Ik krijg ineens een enorme trek in nassi goreng.
Gezellig bijkletsen, voortafelen noem ik dat, hapjes en drankjes, oude herinneringen.
Er wordt gerommeld in de keuken, potten, pannen, geuren.
Niks nassi zegt mijn neus. Wel een rijstlucht, ook goed.
Er waait een vreemde lucht de huiskamer binnen. Gadverdamme venkel, denk ik.
Ik schenk me zelf nog maar eens een flinke bel in en neem zekerheidshalve nog maar een flinke hand nootjes.
Dan, dan, een weëe lucht ! De schrik slaat me om het hart. Ze zijn toch niet vergeten dat ik geen kip lust. De opgewarmde lijkenlucht vult het huis, doet de ramen bollen, mijn keel, mond en alle slijmvliezen maken overuren, droog dus. Mijn god, ik ruik ook nog kerrie.
Ik ontvang een blik van: waag er iets over te zeggen.
Ik schep spaarzaam op, heerlijk die rijst. Ik zie vreemde groene slierten, bonken wit vlees, groengele dampen stijgen op.
De tafel keuvelt, schept en smakt.
De glazen worden weer gevuld.
Hap, slok, hap, slok, hap, slok.
De volgende keer bij ons.
Ik zal ze krijgen.

9 opmerkingen:

svara zei

Bah bah: opgewarmde lijkenlucht...
doet me denken aan...
Manu die zei: Er zijn 8 soorten moordenaars.
Deze die doden goedkeuren, de delen van een lichaam afsnijden, het leven ontnemen van een fysiek lichaam, vlees inkopen of verkopen, vlees koken, opdienen en eten.
(ik ben overigens een niet consequent vegetariër maar zou het zo maar weer kunnen worden n.a.v. die ene zin.)

kuifjesimon zei

Svara: daar vind ik kip naar ruiken !! en dan ook nog kerrie erbij brrrrrrrr

pierraveneta zei

Oh, smaken verschillen. Heerlijk ook met champignons.
Het is een oeroud Hollands gerecht nota bene, mijn oma maakte het voor ons.

Karin zei

En wat is de 'wraak' die jij gaat koken?

kuifjesimon zei

Pierra: bij zeevissers komt er geen 'kip binnen', dat is meer voor 'landmensen'. Jakkie en dan ook nog met champignons ;-)

kuifjesimon zei

Karin: rauwe, gestoofde, gebakken, gerookte vis (met een korenwijntje er naast ... naturellement !!

Karin zei

Lijkt me heerlijk!

Karin zei

Alleen de wijn laat ik voortaan staan. Ik heb te veel ellende met alcohol meegemaakt.

kuifjesimon zei

Karin: voor mij wat het lange tanden eten. En .. het kan uiteraard zonder wijn.