woensdag 18 mei 2011

Leven in Frankrijk : Allemaal aardappels

Oude buurman Bernard is al weer enkele weken druk in zijn moestuin bezig. Spitten, planten, poten en dat soort dingen. Hij geniet, dat is duidelijk te zien, grijns van oor tot oor.
De winter duurde hem veel te lang en stil zitten dat is niets voor hem, ook al is ie 83.
Prachtige voren heeft hij aangelegd. Iets voor de uien en de prei geloof ik. Vlak naast onze tuin heeft hij een perceeltje voor de aardappels ingericht.
Niks te zien. Tot vorige week. Over een lengte van twee meter steken groene punten uit de aarde.
" Hé Bernard, je aardappels komen op" riep ik enthousiast. Hij slofte naar me toe, met de kat Zoè achter hem aan.
Hij zette zijn pet op zijn achterhoofd, kneep een oog dicht: "Dat zijn jouw aardappels".
"Huh?"
"Jij hebt me vorig jaar van die Nederlandse aardappels gegeven, en nou heb ik er een paar van in de grond gezet", hij hield zijn hoofd een beetje schuin en wachtte mijn reactie af.
" Oh je bedoelt die opperdoezers?"
Hij haalde zijn schouders op.
"Goed spul he die nederlandse dingen. Smaken ze niet alleen lekker, groeien ze ook nog als de beste!" ik moest er zelf hartelijk om lachen.
Hij keek me aan, zette zijn pet weer recht, mompelde iets en draaide zich om.
Je kon de aardappels bijna horen groeien.

8 opmerkingen:

doorzwemmen zei

wat leuk :-)

kuifjesimon zei

Doorzwemmen; en daarbij komt dat Bernard en ik van elkaar plagen houden ;-))

lebonton zei

ik las even 'grijs van oor tot oor', maar dat zal de achterkant geweest zijn.

kuifjesimon zei

Ton: daar moest ik wel steving om lachen. Alhoewel ik het wel contrleerde op een tikfout ;-))

barbarajansma zei

:-))

kuifjesimon zei

Barbara: mee eens ;-)))

svara zei

en krijgen we nu een lekker Frans recept met Hollandse aardappels?

kuifjesimon zei

Dar zeg je wat Svara: ik denk aan casserolle met opperdozers....