woensdag 6 april 2011

Vincent van Gogh en ik hebben het maar goed

Zat zojuist lekker in het tussen-de-middag-zonnetje met een boekwerkje.
Boekwerkje over Vincent van Gogh, al zijn brieven, de grote uitgaven van 6 dikke luxe delen.

Op zondag 11 maart 1883 schrijft Vincent aan broer Theo.
' Mijns inziens ben ik dikwijls schatrijk, niet in geld - doch (ofschoon nu niet juist alle dagen) rijk daarom omdat ik mijn werk gevonden heb - iets heb waar voor ik met hart en ziel voor leef en dat de bezieling en beteekenis aan het leven geeft. Mijn stemming verieert natuurlijk doch evenwel ken ik een zekere gemiddelde sereniteit. Ik heb een zeeker geloof in de kunst ... en acht ik in elk geval het een zoo groot geluk als een mensch zijn werk heeft gevonden dat ik mijzelf niet onder de ongelukkigen reken.'

Nou, dat is lekker, denk ik dan. Ik heb net twee werkjes af en de nieuwe doeken ga ik morgen ophalen. Ik koop zonder eerst op de bankrekening te kijken, je kan nooit weten, dus dan maar liever niet. Zo blijf je altijd rijk.

Een wat langere brief verdeelde Vincent over twee dagen 29 maart en 1 april 1883 (de 30e was Vincent 30 jaar geworden).
De brief eindigde met: 'Ik zag dat er weer een nieuw deel van Zola uit is: ' au bonheur des dames" als 'k me wel herinner.'
Vincent was een enorme bewonderaar van Zola.
Het betreft hier het in 1883 uitgekomen elfde boek in de serie Les Rougon-Macquart.

Nou, dat is lekker, denk ik dan. Ik heb een boekenkast gevuld met Zola, al zijn in het Nederlands vertaalde werken en nog andere memorabilia.

Die Vincent en ik zijn zo gek nog niet.

16 opmerkingen:

aadverbaast zei

Kun je ook zo leuk schilderen? ;-)

kuifjesimon zei

Aad: wacht maar tot wat men er over honderd jaar voor gaat betalen ;-))

de Stripman zei

Die brieven van Vincent moeten zeer de moeite waard zijn. De boeken van Zola zijn dat zeker...!

Ron zei

Pas je goed op je oortjes, Simon?

kuifjesimon zei

Jan Strip: inderdaad tis een prachtig, waardevol bezit.

kuifjesimon zei

Ron: ze zijn nu rood van het lezen; daar laat ik het maar bij ;-))

Glaswerk zei

Ik heb een boekenkast gevuld met Zola

Een nogal beperkte verzameling schrijvers.

Is die boekenkast van jou eigenlijk niet gewoon een klein eikenhouten leesplankje boven de open haard waarvoor je met een goed glas wijn in de hand al je wensen in vervulling kunt dromen?

Kogure zei

Simon, je vorige verhaal heb ik niet gelezen: sex à la campagne, waarin je de meest stuitende details beschrijft van een gevogelte, en dat eindigt met een diepe zucht naast je.
En nu schrijf je dat jij en Vincent het maar goed hebben. Vind je niet dat het tijd wordt om je meesterwerken aan je medebloggers te tonen, zodat we weten hoe dat komt? ;-)

Karin zei

O Simon, ben je te digibetisch om die vreselijk woordverificatie uit te zetten?

Hanneke in Hanoi zei

hij was gewoon een miskend genie

zoals er veel meer rondlopen

Kogure zei

Het lijkt me onhandig om met al die zes delen op je schoot in de tuin te zitten lezen ;-). Ik heb zijn brieven in twee delen en voor een gedeelte zijn ze in het Frans. Valt niet mee. Cézanne was ook een vriend van Zola; hij heeft een prachtig portret van hem geschilderd.
Ik hou niet zo van Zola: ze zijn erg triest.

P.S. Ik wilde je een e-mail sturen maar je adres is veranderd. Wil je mij je nieuwe adres sturen? jacopone@jacopone.eu

kuifjesimon zei

Willem Glas: ik ben interlectktueel; dus aan een plankie heb ik niet genoeg ;-))

kuifjesimon zei

Jaco: ik vraag mij af of de mensch-heid daar wel rijp voor is ;-)

kuifjesimon zei

Karin: digibeet in hoofdletters ben ik. Maar je kunt me helpen als je het heel kinderlijk eenvoudig uitlegt, wellicht kom ik er dan uit !

kuifjesimon zei

Klopt Hanneke; Vincent en ik lopen dan ook wat af ;-)

kuifjesimon zei

Klopt Jaco; Zola heeft een aparte schrijfstijl (naturalisme). Ik vind ook niet alles even briljant;soms nivo damesroman. Maarrrr er zijn uitschieters bij.
Ik heb je zojuist een mail gestuurd.