woensdag 9 maart 2011

High, higher, highst

Familie, vrienden en buren weten wat ze mij kado kunnen doen.
Het was weer zover, mijn verjaardag.
Aan het formaat voelde zag en voelde ik het al, een boek.
Rats, rats, deed het papier. Vanaf de kaft keek Keith Richards mij verdwaasd aan en ik deed het zelfde.
Zo maar een niemandalletje, zei de geefster. Na je eigen boek en al die litteraire werken op de plank even iets luchtigs.
550 pagina's tellende autobiografie van de gitarist van de Rolling Stones.
Al lezend vlogen de pagina's voorbij. Leuk die beginjaren. De eerste gitaar, de ontmoeting met Mick Jagger en de andere jongens, de muziekkeuze, de eerste optredens.
M'n eigen jeugd liep in de schaduw van Keith mee.
De eerste opnames en platen.
Nog doller; ik zet wat oude platen op, lezen en luisteren over toen.
Dan komen de drugs om de hoek kijken. Wel 400 pagina's opsomming van alle soorten, namen, in- en gebruiksname, spuiten, slikken, roken en wat je er nog allemaal niet meer mee kan.
De vrouwen, vriendinnen, wijven, groupies. Kinderen waarvan hij toch nog net wist of ze van hem waren.
En ja hoor, daar komt de 'kift'. Keith is toch wel de betere gitarist, vindt hij zelf.
Mick Jagger wordt 'bitch Brenda' en ze leven op voet van oorlog.
De laatste twee hoofdstukken heb ik maar diagonaal doorgelezen.
Iets over dat hij uit een boom is gevallen en een scheur in zijn schedel heeft opgelopen. Volgens mij had hij het boek daar ook mee kunnen beginnen.
Hij woont nu ergens in Amerika, zal wel een boerdij zijn.
Ik vind het best en geloof dat ik een beetje oud aan het worden ben.
Dat vind ik ook best.
Boek uit.
Buurman Bernard vraagt of ik nog wat aardappels wil.

16 opmerkingen:

lidy zei

En zo is dat,de magie is dan ineens weg als blijkt dat Keith ook maar een gewone aardappel is en lang zo lekker niet als die van de buurman Simon :)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Keith zou ook maar eens aardappels moeten gaan telen in plaats van aan de zoveelste wereldtournee met Mick te beginnen.

kuifjesimon zei

Lidy: Keith is gewoon een eigenheimer ;-)

kuifjesimon zei

Klopt Johan: tis nu meer rollatorrock van "smashed potatoes".

aadverbaast zei

Hij kende zijn pappenheimers.
En nog gefeliciteerd natuurlijk!

Kogure zei

Je zou eigenlijk verwachten dat de buurman zou vragen: Moet je nog peultjes? ;-)

marjelleblogt zei

Jij ook al jarig in maart, ik ben het de 14de, en nog gefeliciteerd!

Ik kwam Keith Richards vorige week tegen in 'De Tuin' in Rotterdam. Levensgroot staarde hij me aan vanaf de muur, ik heb toen meteen een paar foto's gemaakt. Komt binnenkort nog wel aan bod in een blog wrs. ;)

Ragfijn zei

Ik koop het niet, misschien krijg ik het ook eens, hard life, "haren als snaren" ... ;)

Groet en aardappels, Ragfjn

Ron zei

Ik ben er al een tijdje over aan het twijfelen, kopen of niet. Je hebt me over de streep getrokken: ik laat het netjes in de winkel liggen.
Ook voor Keith wordt het langzamerhand tijd voor een buurman Bernard.

kuifjesimon zei

Aad: ik denk dat zelfs aardappels "rookte" ;-)

kuifjesimon zei

Kogure: kmoest lachen om jouw reactie !!!

kuifjesimon zei

Marjelle: bij mij was't februari. dus de waterman en de vis ;-)) straks alvast van harte !!

kuifjesimon zei

Ragfijn: ploeng, ploeng, zo gaan de gitaren ;-))

kuifjesimon zei

Ron: Als je tegen de 70 loopt ...;-))

pacopaintersatire zei

Ze blijven fenomenaal. Alsnog gefeliciteerd

kuifjesimon zei

Ha Paco; dank voor je felicitatie; en de stones .... waren niet op mijn feessie (het werd te laat voor ze ;-))